Katarina Jazbec

Katarina Jazbec, You Can’t Automate Me, (still), 2021 HD film, 2 minuten durende preview uit film van 20 minuten Katarina Jazbec, You Can’t Automate Me, (still), 2021 HD film, 2 minuten durende preview uit film van 20 minuten

Voordat Katarina Jazbec (1991) een master fotografie volgde aan de AKV St. Joost in Den Bosch behaalde ze in Ljubljana haar bachelor in economie. Deze achtergrond is bepalend voor haar werk waarin ze vanuit een sociaal geëngageerd perspectief verhalen uit de samenleving in foto- en filminstallaties visualiseert. Empathie is een van de uitgangspunten voor haar werk waarbij Jazbec, zonder te oordelen het perspectief van de ander in beeld brengt om wederzijds begrip te bevorderen. Literatuur is voor haar een belangrijke inspiratie én een manier om de wereld vanuit een ander perspectief te ervaren. Zo toont haar film Permeating Hearts (2018) een groep jonge gedetineerden in een Belgische gevangenis die geregeld samenkomen om korte verhalen te bespreken.

Op Prospects toont Jazbec een portret, een poster met delen uit Handboek voor Ogen, Botten, Spieren, Huid en Dromen, en een fragment uit de korte film You Can’t Automate Me (2021). Dit project gaat over sjorders in de Rotterdamse haven die gevaarlijk werk verrichten zoals het vastzetten van containers, werk dat niet kan worden geautomatiseerd. In samenwerking met Angeliki Diakrousi analyseerde ze de bewegingen van de sjorders en verbond die met bewegingen uit onder meer de methode Butoh, Deep Listening en Feldenkreis. Jazbec: “Mijn film gaat over een onzichtbare groep van 650 sjorders die in de Rotterdamse haven een van de belangrijkste rollen speelt in onze economie. Samen met hen hoop ik een urgent verhaal te vertellen dat de zintuiglijke waarneming van ons lichaam verkent.”

De film, die ook is gesteund door IFFR RTM Pitch Award, ging in 2021 in wereldpremière op IFFR’s Rotterdamdag.

katarinajazbec.com