Katja Verheul

Katja Verheul, Toni and Bleri, 2018, filmstill Katja Verheul, Toni and Bleri, 2018, filmstill

Post-kolonialisme, trauma, territoriale conflicten en staatscontrole zijn onderwerpen die videokunstenaar Katja Verheul (1988) op een confronterende maar tegelijk licht humoristische manier in haar werk aan de kaak stelt. Ze is gefascineerd door bewijsvoering, processen van verzoening en gerechtigheid en de representatie van oorlog en conflict in de media. Daarbij vraagt ze zich af in hoeverre die representatie recht doet aan het hele verhaal. Door middel van onderzoek in archieven en bibliotheken en via interviews probeert ze de andere kant van een onderwerp te belichten in de hoop mensen kritischer te laten kijken. Haar werk bestaat zowel uit film en video, als uit installaties en drukwerk. Zo is The American Diplomat Series (2010-2012) een boekenreeks over Wikileaks waarin Verheul de nadruk op staatsgeheimen verschuift naar de mooie en vreemde verhalen die er tussen de simpele verslagen zijn te vinden. In haar film Toni and Bleri (2018) concentreert ze zich op de voormalige oorlog in Kosovo. Ze volgt met haar camera twee jonge Kosovaarse acteurs die dromen van een leven buiten Kosovo en van bouwmaterialen een raket bouwen die hen vanaf de zogenaamde Accursed Mountains, de Albanese Alpen, naar de grenzeloze toekomst schiet. De film begint in een betonnen casco gebouw met een weids uitzicht over de hoofdstad Pristina. Voor het boek The Law and Rules (2018) vroeg ze Kosovaarse Albanezen de wetten en regels van The Kosovo Specialist Chambers, het in Den Haag gevestigde Kosovotribunaal, te corrigeren en aan te passen. “Met mijn werk probeer ik niet zozeer de waarheid te achterhalen, maar te focussen op het grensgebied tussen fictie en werkelijkheid; de verhalen die mensen en overheden zichzelf vertellen om te kunnen omgaan met bepaalde moeilijke gebeurtenissen.”

katjaverheul.com

Tekst: Esther Darley