Kristina Benjocki

Kristina Benjocki, Past, less predictable than the future (Kosmaj), 2013, fotoprint, lightbox

Kristina Benjocki (1984, Zrenjanin, Slovenië) woont en werkt in Amsterdam
Past, less predictable than the future (Kosmaj), 2013, fotoprint, lightbox

Kristina Benjocki wordt gedreven door een dubbelzinnig verlangen: zij duikt in de artefacten van de geschiedenis om enerzijds herinneringen te ‘repareren’, anderzijds om te vergeten. Het gewelddadige verleden en het fragiele heden van het voormalige Joegoslavië vormt een belangrijk onderwerp in haar performances, video’s en fotowerken. Hoe afstand en nabijheid onze waarneming bepalen, laat zij zien in haar installatie 45 kg bullet shells (2009), die van een afstand lijkt op blinkend goud, van dicht bij een hoopje kogelhulzen blijkt te zijn. De geluidsinstallatie Soundtrack (2011) is gebaseerd op de zogenaamde ‘Statements of Guilt’ uit het archief van het Joegoslaviëtribunaal. Benjocki abstraheerde de schokkende getuigenissen tot een soundtrack van ritmes en zoemende tonen aan wiens trillingen je je als bezoeker fysiek niet kan onttrekken. Voor haar recente werk reisde zij langs verwaarloosde (Tweede Wereld)oorlogsmonumenten in Servië; ten tijde van de wederopbouw ging de voorkeur uit naar abstracte in plaats van figuratieve beelden. Niet de terugblik op herkenbare oorlogsellende of heroïek, maar de ‘moderne’ toekomst werd benadrukt. In Benjocki’s foto verrijst het monument op de Kosmajberg in de dageraad als een vervreemdende representatie van de macht; tegelijkertijd biedt het de ruimte voor een verscheidenheid aan interpretaties.

www.kristinabenjocki.com