Lieven Lahaye

Lieven Lahaye, Catalog issue 17: ‘Introduction’, 2021 offset print Lieven Lahaye, Catalog issue 17: ‘Introduction’, 2021 offset print

Lieven Lahaye (1985) werkt sinds 2016 aan Catalog, een seriële publicatie over catalogiseren, die meestal verschijnt als onderdeel van een tentoonstelling of performance. In 2017 omschreef hij Catalog als ‘een mengelmoes van vluchtige objecten zoals galerieteksten, ansichtkaarten, flyers, meetlinten, bumperstickers en keukenhanddoeken’ om zijn performances te ondersteunen. De onderwerpen varieerden naar eigen zeggen van het leven van zijn versleten kopieerapparaat tot hopeloze maatregelen als gevolg van het metrieke stelsel en elk exemplaar van Koolhaas’ boek  S,M,L,XL dat hij ooit zag. Er zijn inmiddels zestien afleveringen die ondanks de ogenschijnlijk vluchtige en grappige onderwerpen gaan over hoe informatie wordt georganiseerd en wat je doet wanneer die zich lastig laat vastleggen. “Organisatie van informatie is politiek”, aldus Lahaye. “Het gaat over wat wordt bewaard en wat niet.” Een voorbeeld is de nalatenschap van de Amerikaanse kunstenaar en schrijver Duncan Smith die in 1991 aan Aids overleed. Het ontbreken van goede informatie werd hem net als vele kunstenaars van zijn generatie fataal. Zijn oeuvre bleef lang onzichtbaar. Maar hoe archiveer je het werk van iemand die midden in zijn carrière overlijdt? Hoe geef je uiting aan gedachtegoed en aan hetgeen er nog had kunnen komen? Sinds 2019 staat Catalog daarom in het teken van Lahayes onderzoek naar het leven en werk van Smith, zonder dat het er letterlijk over hoeft te gaan.

Op Prospects presenteert hij de editie: Introduction. Vertrekpunt is Smiths essay Everybody Wants Exposure over onderzoek doen aan de hand van speculatie en serendipiteit (een toevallige ontdekking). De publicatie is een samenwerking met grafisch ontwerper Ott Metusala en kunstenaar Joke Robaard en kan door bezoekers worden meegenomen.

cataloging.xyz