Lisa van Casand

Lisa van Casand, Stone Thin Section #01, 2020 jacquard, 150 x 250 cm Lisa van Casand, Stone Thin Section #01, 2020 jacquard, 150 x 250 cm

Lisa van Casand (1990) is vooral geïnteresseerd in de manier waarop we ons als mens verhouden tot dieren, planten en mineralen, kortom tot dat wat niet menselijk is. Zo liet ze met de fotoserie Fluorescent Signals (2015) zien dat planten geen statische decoratieve objecten zijn maar gevoelige wezens die reageren op stress. Voor het werk op Prospects onderzocht ze onze relatie tot de aarde. Van Casand: “We veranderen de samenstelling van de atmosfeer en de aarde zoals geen wezen dat ooit deed. Nu wordt duidelijk dat we onze houding moeten aanpassen: in plaats van de aarde te exploiteren moeten we solidair met haar zijn.” Vanuit deze gedachte ontstond het werk Set in Stone (2020) waarvoor ze doorsnedes van stenen transformeerde in uitnodigende en tactiele stoffen. “Steen is geëvolueerd door het leven en het leven door steen in een miljard jaar oud intiem samenspel. In de vroege aarde, hielp steen het leven op gang te brengen. Ze diende als dekens die kwetsbare bio-deeltjes beschermden tegen de ruwe omstandigheden van de vroege aarde.” De geweven dekens zijn daarmee een ode aan de bescherming van mineralen, aan de eerste levensvatbare deeltjes. Daarnaast ontwikkelde Van Casand een parfum van de aarde, Ichor (2020), gebaseerd op de geur petrichor die vrijkomt na een regenval. Op Prospects wordt de geur in de ruimte verneveld maar, in een afgesloten capsule zal hij als onderdeel van Moon Gallery in 2023 naar de maan worden verstuurd. Daar kan hij, eenmaal geopend, onmiddellijk de herinnering aan de aarde oproepen.

lisavancasand.nl