Mandy den Elzen

Mandy den Elzen, The morphology of fish, species: Salmo salar, 2016, gepreserveerde kieuw. Mandy den Elzen, The morphology of fish, species: Salmo salar, 2016, gepreserveerde kieuw.

Mandy den Elzen haalt haar inspiratie en haar materiaal uit de natuur. Maar waar in de natuur vorm en functie onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn, scheidt den Elzen het materiaal van zijn oorspronkelijke functie en geeft het zo een nieuwe verschijningsvorm. Zij werkt met organisch, plantaardig en dierlijk materiaal. Met een bijna wetenschappelijke benadering en nauwkeurigheid behandelt ze het materiaal uit haar ruwe vorm tot een voltooid werk. In al haar werk distilleert zij de essentie van de materiaal-specifieke eigenschappen en gaat op zoek naar nieuwe mogelijkheden. Door dit te doen toont ze haar respect voor de natuur en haar inherente structuren. Zo onderzocht zij een methode om de vier compartimenten van een koeienmaag te conserveren. Elk compartiment beschikt over een diversiteit van structuren samenhangend met de functie. Het onderzoek zet zij voort in het onlangs door de Verbeke Foundation aangekochte project ‘A continuation of a comprehensive study of domesticated animal stomach’ dat uit dertien verschillende geconserveerde dierenmagen bestaat, onder andere van een koe, varken, schaap, lam en paard.
Met haar recente serie ‘The morphology of fish’ continueert den Elzen haar onderzoek naar het separeren en conserveren van dierlijke organen. In deze serie toont zij de diversiteit in vorm en textuur die zich manifesteert in de kieuwen van een vis. De kieuwbogen met kam-achtige filamenten van weefsel – de kieuwlamellen – staan direct in verbinding met de schedel. De natuurlijke vorm is perfect geïntegreerd met zijn functie in het lichaam van de vis. (MB)

Mandy den Elzen (1981)
Woont en werkt in Breda
Opleiding: AKV St Joost

www.mandydenelzen.com