Margré Steensma

Margré Steensma, Storage cabinet, 2016, gips, siliconen, metaal. Foto: Willem Mes. Margré Steensma, Storage cabinet, 2016, gips, siliconen, metaal. Foto: Willem Mes.

De hoge stellingkast die Margré Steensma laat zien bij Prospects & Concepts is onderdeel van het omvangrijke project waarvoor zij objecten onder handen neemt die zich in haar dagelijkse omgeving bevinden. De objecten worden door haar gereproduceerd en van hun originele functie ontdaan, waardoor autonome sculpturen ontstaan. Daarbij hanteert Steensma drie regels en heeft zichzelf opgelegd dat het gereproduceerde object aan minstens een van deze regels moet voldoen, hoewel zij ook de mogelijkheid openhoudt om ze juist los te laten:
1) Het object moet uit zijn originele functie worden gehaald.
2) Het object moet proberen te zijn wat het niet is.
3) Het materiaal moet gemanipuleerd worden.

Deze formele regels volgen op meer poëtische verlangens die voortkomen uit haar dagdromen om de objecten in haar omgeving te perfectioneren en de gebreken in haar leven op te lossen. Het loslaten en vasthouden van de regels vertaalt zich heel goed in het werk dat Steensma bij Prospects & Concepts laat zien: een hoge stellingkast, onderdeel van het project ‘Studio 2’ over de ruimte van het atelier. De kast zelf voldoet aan zijn functie als drager van de panelen die elk een andere kleur hebben en zich eindeloos de hemel in stapelen. Maar de panelen zijn gemaakt van fragiel gips en daarmee van hun praktische functie ontdaan. Gips is een materiaal dat Steensma graag gebruikt omdat het haar dagelijkse emoties vertaalt. Het toont de breekbaarheid van de twijfels en de angst om als jong kunstenaar te mislukken en te disfunctioneren. Tegelijk is de kast een opstapeling van experimenten. (MB)

Margré Steensma (1989)
woont/werkt in Rotterdam
opleiding: Artez Enschede; KASK Gent

www.margresteensma.com