Margriet van Breevoort

Margriet van Breevoort, The tourist, 2016, siliconen, epoxy, kippengaas, cement, hout, staal, haar, glas, kleding.

De beeldende wereld van Margriet van Breevoort wordt bevolkt door fantastische creaturen. Ze zijn zorgvuldig tot in detail uitgewerkt en nodigen uit om van dichtbij te bekijken. Maar tegelijkertijd schrikken de vaak menselijke wezens af door de surrealistische, ietwat lugubere draai. Ze komen voort uit een fascinatie voor de manier waarop we als mens naar de wereld kijken. Hoe we soms verblind kunnen worden door het vanzelfsprekende en alledaagse, en hier niet meer de merkwaardigheid van inzien.
Van Breevoort streeft steeds naar uiterste perfectie, naar een natuurgetrouwe en perfecte weergave van haar verbeelding. Maar de tegenstelling tussen dit perfectionisme en de vervreemding zorgt tegelijkertijd voor een vreemde botsing. De kijker wordt bewust op het verkeerde been gezet, in een poging hem te verleiden tot het geloven van iets onmogelijks. Uiteindelijk is en blijven deze beelden een object. Maar de aarzeling die ontstaat bij de eerste aanblik blijft fascineren. Dan komen de beelden heel eventjes echt tot leven.

Het recente beeld ‘The tourist’ (2016) doet denken aan een verdwaalde reiziger uit een verre wereld die hier zijn ogen uitkijkt. Het beeld ademt een gevoel van overmacht en tegelijk verwondering over de wereld waarin we leven. Een wereld die zo onmetelijk groots en complex is dat deze in feite niet meer te bevatten is voor de mens als individu. Subliem in zijn ultieme vorm, zou je het kunnen noemen. (SH)
Margriet van Breevoort (1990)
woont/werkt in Amsterdam
opleiding: HKU; Erasmus uitwisseling Universidad Complutense de Madrid

margrietvanbreevoort.nl