Marijn Ottenhof

Marijn Ottenhof, The Conversation, 2016, video installatie. Foto: Wouter Sessink. Marijn Ottenhof, The Conversation, 2016, video installatie. Foto: Wouter Sessink.

In haar werk onderzoekt Marijn Ottenhof sociale systemen en de menselijke behoefte aan regels en omgangsvormen. Door deze structuren te verstoren bekijkt ze manieren om onze verhoudingen tot elkaar opnieuw uit te vinden.
In het dagelijks leven spelen mensen bewust spelletjes, en misschien zelfs vaker onbewust. Ze manipuleren elkaar, construeren een beeld van zichzelf in de social media, herhalen uitspraken en gedachten die ze hebben gehoord op het ‘scherm’ en volgen ongeschreven gedragsregels. Persoonlijke relaties die op die manier tot stand komen, weerspiegelen het publieke domein: bedrijfsjargon, advertenties, politieke debatten, staatspropaganda en oorlogvoering in de media. Hoe kunnen we nog onderscheid maken tussen realiteit en fictie als we naar een soapserie of een Netflix tv-show kijken? Hoe beïnvloedt fictie de realiteit en omgekeerd?

In Ottenhofs werk manifesteren deze onderwerpen zich doorgaans in de vorm van een decor-achtige installatie, die video’s, fotografie of sculpturen bevat en objecten die het midden houden tussen kunst en functionele readymades. Tijdens Prospects & Concepts presenteert Ottenhof het project The Conversation. In deze installatie wordt de huiskamer een tv-show, treedt de tv-show buiten het scherm, wordt een veilige omgeving gevaarlijk en is observatie een voorwaarde voor privacy. De installatie functioneert als een talkshowset annex televisiestudio, waarin alle onderdelen zijn bekleed met een laag matte, pastelkleurige rubber. In deze talkshowset vindt een conversatie plaats tussen twee geliefden die hun tekst lezen van een teleprompter. Hun tekst bestaat geheel uit citaten uit de recente debatten tussen de presidentiële kandidaten, realityshows en soaps. (SH)

Marijn Ottenhof (1985)
woont/werkt in Amsterdam
opleiding: KABK

www.marijnottenhof.com