Martin Gabriel

Martin Gabriel, Youtube (uit serie four_seasons), 2018, hydrographische print op ABS plastic, spiegel, mdf, licht, 210 x 22 x 22 cm Martin Gabriel, Youtube (uit serie four_seasons), 2018, hydrographische print op ABS plastic, spiegel, mdf, licht, 210 x 22 x 22 cm

Voor Martin Gabriel (1991) zijn de videogames uit zijn jeugd een belangrijk vertrekpunt. Wat is de verhouding tussen de werkelijkheid en de virtuele wereld? Waar liggen de grenzen en hoe kunnen die worden doorbroken? In video’s, installaties, nagebouwde schaalmodellen en schilderijen, verkent hij de paradoxale relatie tussen de reële en virtuele werkelijkheid en tussen het individu en de community.

Met de video installatie Streamers in conversation (2018), die de setup van een ‘gaming computer’ toont, laat hij de vreemde maar snel groeiende gemeenschap zien van professionele ‘game streames’ die zelf gedurende het online gamen in de bovenhoek van hun scherm te zien zijn terwijl ze commentaar leveren op hun spel. Gabriel verzamelde die beelden van 16 verschillende streamers en plaatste ze naast elkaar. Ze lijken met elkaar te converseren, maar in wezen praten ze tegen zichzelf en hun kijkers. Gaandeweg wordt de video steeds luider en chaotischer. “People primary come to watch them for the game play of the specific video game but they stay and watch them for their personality and reactions. I feel that it shows lot of the primitiveness that is in people and it is so strangely contrasting with the Internet.” Voor Gabriel verwijst het werk ook naar de toenemende en eindeloze online informatie waardoor mensen de grip op de werkelijkheid dreigen te verliezen. Zo toont hij niet alleen de steeds dunner wordende lijn tussen de werkelijke en de virtuele wereld en de veranderende verhoudingen tussen die twee, maar stelt hij ook vragen over de manier waarop we met die verandering omgaan.

martingabriel.info

Tekst: Esther Darley