Menno Hiele

Menno Hiele. Tibia hollandicus hybridus ‘Leidsche Rijn’, 2013, PVC, PE, wilde planten van buiten en water, 500 x 300 x 320 cm

Noor Mertens: Hoe bepaal je de vorm van je werk? Beschouw je de werken die je maakt als sculpturen of benoem je het anders?

Menno Hiele: Ik noem het zelf altijd hydrosculpturen. In eerste instantie ben ik niet bezig met de ontwikkeling van een kunstwerk, maar zoek ik naar mogelijkheden om de natuur te vertegenwoordigen in de binnenruimte. In mijn werk wil ik een fusie creëren tussen twee werelden, het natuurlijke en het kunstmatige. Veel keuzes die ik maak zijn functioneel en praktisch. Ik maak bijvoorbeeld twee extra gaatjes in een sculptuur om er zo voor te zorgen dat het geluid dat zich binnenin bevindt hoorbaar wordt. Zo’n ingreep hoort wat mij betreft bij het werk. Horen is in sommige gevallen hetzelfde als zien: van datgene wat je hoort, kan je je een voorstelling maken. Er wordt dikwijls een onderscheid gemaakt tussen de natuur en datgene wat de mens creëert. Ik ben het daar niet mee eens. Ik zie eigenlijk geen verschil, voor mij kan PVC net zo goed natuur zijn als de planten en bomen die buiten staan. Ze kunnen dezelfde eigenschappen hebben. Dat is een belangrijke reden waarom het samenvoegen van deze materialen in mijn werk voor mij niet problematisch is. Je zou het kunnen zien als een nieuwe vorm van de natuur, een fusie. Het gaat om de wisselwerking, wat tot uiting komt in de hydrosculpturen die ik maak. Ik kijk binnen mijn werk hoe ver een plant af kan staan van zijn eigen, ‘natuurlijke’ omgeving. Het creëren van hydroculturen bestaat al heel lang en zou je kunnen zien als een menselijke uitvinding.

Noor Mertens: Kan je wat vertellen over het werk dat je laat zien tijdens Prospects & Concepts?

Menno Hiele: Ik toon een hydrosculptuur gemaakt van houten schragen, kunststof bakken en planten. De houten schragen zijn de dragers van de bakken en planten. De vorm van de schraag leent zich goed om mee te bouwen en wordt gebruikt om de hoogte in te gaan, om te kunnen groeien. Bij deze sculptuur heb ik ervoor gekozen om het actieve proces van de installatie zichtbaar te maken, namelijk het stromende water.

Fragment uit Prospects & Concepts 2016, een uitgave van het Mondriaan Fonds. Interview: Noor Mertens.

Menno Hiele (1988, Utrecht) woont en werkt in Utrecht en Zeist. Contact: mennohiele.nl.