Miriam Donkers

Miriam Donkers Touch me, I am holy, 2015, houtskool, 70 x 100 cm (schets)

Noor Mertens: Hoe heb je je de afgelopen tijd ontwikkeld als kunstenaar?

Miriam Donkers: Mijn laatste project bestaat uit de drie installaties die tijdens Prospects & Concepts worden getoond. Het is iets totaal nieuws in vergelijking met mijn vorige werken die allemaal bestaan uit fotografische series. Binnen mijn beroepspraktijk merkte ik dat het experimentele karakter en het opzoeken van mijn grenzen als maker steeds belangrijker worden. De laatste tijd heb ik fotografie grotendeels losgelaten en veel geëxperimenteerd met ruimtelijk werk en schilderen om zodoende de ruimte te nemen om totaal iets nieuws te maken.

Noor Mertens: Kan je vertellen over het project dat je tijdens Prospects & Concepts laat zien? Hoe ben je tot dit project gekomen?

Miriam Donkers: Het eindresultaat laat drie installaties zien waarvan het zelfportret Touch me, I am holy de aanleiding gaf. Dit werk bestaat uit een geabstraheerd klein hoofd van brons dat is zwart geblakerd en dat volledig ontdaan is van zijn identiteit. Om het beeld beweegt een elektronisch aangestuurd apparaat dat een zijwaartse veegbeweging langs het gezicht maakt. Hierdoor vervaagt uiteindelijk het zwart en maakt plaats voor goud. Zodoende zal er uiteindelijk weinig tot niets overblijven van de oorspronkelijke kleur. Het portret komt voort uit onze menselijke behoefte om ons religieus te uiten door het aanraken van een heilig beeld, met de daarbij behorende slijtage van het materiaal. Het slijten van het materiaal staat symbool voor het deelachtig kunnen worden aan een hogere geestelijke werkelijkheid. Doordat de menselijke handeling bij het portret vervangen is voor een geautomatiseerde beweging wordt het een monotone herhaling, die geen bewuste intentie in zich heeft. Het tweede werk, Second choice, waar een figuur aan een veredelde metaaltang is verankerd en het derde werk You jump, I jump waarin ons kuddegedrag wordt benadrukt zijn een reactie op het zelfportret. De werken worden bij elkaar getoond omdat ze een belangrijk deel uitmaken van mijn recente ontwikkeling en experiment. Ik beschouw de werken niet als een installatie maar doordat het ene beeld voortkomt uit het andere, verhouden ze zich wel met elkaar. Een belangrijke verbinding tussen de werken is onze identiteit in relatie tot sociale verwachtingen.

Fragment uit Prospects & Concepts 2016, een uitgave van het Mondriaan Fonds. Interview: Noor Mertens.

Miriam Donkers (1985, Den Haag) woont en werkt in Den Haag. Contact: miriamdonkers.nl.