Mitchell Thar

Mitchell Thar, Zonder titel A2, 2013-2016 publicatie, offset print. Foto: Ayako Nishibori. Mitchell Thar, Zonder titel A2, 2013-2016 publicatie, offset print. Foto: Ayako Nishibori.

De belangrijkste uitgangspunten voor Mitchell Thars werk zijn het gebruik van standaardformaten, de toepassing van conventies, en een uitgesproken belangstelling voor herhaling. Tijdens Prospects & Concepts presenteert Thar de installatie ‘Untitled A2/Janus (Back/Front)’, waarin de apotheose van een langlopend project in de vorm van een boek (‘Untitled A2’) samenvalt met het begin van een nieuw project (‘Janus’). Aan de basis van ‘Untitled A2’, dat zich in zijn huidige vorm vanaf eind 2013 heeft ontwikkeld, ligt het inscannen en op offset herdrukken van A4-papier. Voor dit project maakt Thar gebruik van de scans van vier blanco vellen A4 papier als het vaste beeld voor een reeks experimenten met de offsetdrukmachine, uiteindelijk resulterend in een boek dat is ingelijst.

‘Janus’ fungeert als een platform voor de toekomstige productie van audio, en bestaat uit een gekopieerde en vervolgens gezeefdrukte afbeelding van de stockfoto op een pasfoto-etui en een omgebouwde snaredrum met twee “gezichten”. Het onhoorbare instrument wordt op een kartonnen platform gepresenteerd samen met de afbeelding, die zich laat opvatten als een platenhoes voor geluidswerken geproduceerd met snaredrums.

Een ander werk in de presentatie, ‘Untitled A2 (Groove)’ is een ongesneden en ongevouwen exemplaar van de cover van Thars boek, verkleind tot A4, en ingelijst samen met een vel A4 vinyl: een poging om de publicatie te presenteren als een draaiende plaat, en een hint naar de tweede helft van de titel ‘Untitled A2’, die weer verwijst naar een veelvoorkomend matrijsnummer op langspeelplaten. (SH)

Mitchell Thar (1991)
woont/werkt in Amstelveen
opleiding: The School of the Art Institute of Chicago; Gerrit Rietveld Academie

mitchellthar.com