Natalia Ossef

Natalia Ossef, The lost suitcase, 2015, olieverf op canvas, 60x45 cm.

Noor Mertens: Hoe bepaal je een onderwerp, hoe ga je er naar op zoek?

Natalia Ossef: Ik zoek het niet echt. Tijdens een residency in Leipzig in 2014 vond ik veel oude foto’s op markten. Deze beelden verwerk ik in mijn schilderijen. Wat ik interessant vind aan deze foto’s is dat ze een bepaalde herkenbaarheid hebben. Ze kunnen verwijzen naar mijn eigen verleden of naar dat van de toeschouwer. Daardoor kan ik mijn verleden overbrengen in mijn werk, iets wat ik op een andere manier niet kan uiten. Oude ansichtkaarten hebben gereisd, ze hebben als het ware verschillende levens aangeraakt. Uiteindelijk is niet meer duidelijk waar ze precies vandaan komen, wat hun oorspronkelijke context is. Ik put uit verschillende culturen en ik vermeng herkenbare beelden met mijn eigen achtergrond. Ik kom uit het Midden-Oosten, een regio waarvan veel mensen een ongenuanceerd beeld hebben. Er zijn verschillende Arabische en Westerse kunstenaars die met dit clichébeeld werken. In mijn werk wil ik laten zien dat het dagelijkse leven daar niet zo veel verschilt van hier.

Noor Mertens: Kan je wat meer vertellen over de werken die je zult laten zien tijdens Prospects & Concepts?

Natalia Ossef: De werken die ik heb geselecteerd, kunnen worden gezien als losse hoofdstukken die ik wil samenbrengen, zoals ik vaker doe in exposities. In the far-distant past, een van de schilderijen die ik toon, is voor mij een heel herkenbaar beeld vanwege de houding die de afgebeelde vrouw en zoon hebben aangenomen. Het is intiem, maar de afstand lijkt alsmaar groter te worden naarmate je het schilderij bekijkt. Het werk gaat over een samenkomst en verwijst tegelijkertijd naar een familiegeschiedenis die in wezen onveranderd blijft. Ook de werken Thank you en Sweet surrender verbeelden fragmenten van een familiegeschiedenis. The loveliest hour (3) maakt deel uit een reeks van vier schilderijen die allemaal op een andere manier zijn geschilderd. Het schilderen van deze reeks was een manier om verschillende lagen emoties opnieuw te verbeelden. De figuren op dit schilderij lijken daarnaast veel op mijn zussen, broertje en mijzelf.

Fragment uit Prospects & Concepts 2016, een uitgave van het Mondriaan Fonds. Interview: Noor Mertens.

Natalia Ossef (1983, El Kamechli, Syrië) woont en werkt in Utrecht. Contact: nataliaossef.com.