Natalia Ossef

Natalia Ossef, Disappearing into the Dance, 2013, 30 x 40 cm, olieverf op canvas

Natalia Ossef (1983, El Kamechli, Syrië) woont en werkt in Utrecht
Disappearing into the Dance, 2013, 30 x 40 cm, olieverf op canvas.

Culturele identiteit en herinneringen aan haar geboorteland Syrië spelen een centrale rol in de schilderijen en tekeningen van Natalia Ossef. Aan de hand van gevonden foto’s, ansichtkaarten en afbeeldingen in kranten herschept zij een verleden in abstraherende figuratie en lichte pasteltinten. Soms zijn het herkenbare portretten, zoals van haar familieleden, dan weer schildert zij figuren zonder gedetailleerde gelaatstrekken en zijn hun pose en de enscenering belangrijk. Elke voorstelling kan gelezen worden als een hoofdstuk uit een reisverhaal dat bepaalde plaatsen en bepaalde momenten aan de vergetelheid rukt. Stonecutters verbeeldt een voorval in de buurt van Aleppo, waarin jongens hun vrijheid en dwaasheid mochten uitleven, in tegenstelling tot meisjes. In het werk Masculinity gedragen twee meisjes zich vrijelijk en mannelijk, aldus Ossef. Op de achtergrond verbeeldde de kunstenaar een vrouw die er ternauwernood in slaagt haar kleding netjes te houden; een ironische verwijzing naar een cultuur waarin niet zonder moeite tradities uit heden en verleden overbrugd en sekseverschillen geslecht worden.

www.nataliaossef.com