Natalia Sorzano

Natalia Sorzano, The Myth of Sissy-phus and the Mother-Mountain, still, 2019, in gesprek met: Diana Navarro en Camila Esguerra, video-installatie, 19 minuten Natalia Sorzano, The Myth of Sissy-phus and the Mother-Mountain, still, 2019, in gesprek met: Diana Navarro en Camila Esguerra, video-installatie, 19 minuten

De uit Colombia afkomstige Natalia Sorzano (1984) is geïntrigeerd door macabere en bovennatuurlijke verklaringen van de werkelijkheid. Ze onderzoekt hoe die een rol spelen in het dagelijks leven en gebruikt de kracht en de dubbelzinnige symboliek daarvan in haar eigen werk. Voorafgaand aan haar master aan het Piet Zwart Instituut in Rotterdam studeerde Sorzano rechten in Colombia en coördineerde ze als beleidsmaker van de Colombiaanse regering LGBTIQ zaken. Die ervaring speelt nog steeds een belangrijke rol in haar werk. Sorzano: “While coordinating LGBTIQ affairs for the Colombian government, I encountered a variety of ceremonial and collective faith practices that had developed out of personal necessity and as a result of state negligence and inequality. This experience highly influenced my work and led me to include fieldwork as a tool to become familiar with how social relations are enacted, how they effect the cultural tissue where symbols are subject to constant flux.” Zo is de titel van haar performance Office for Irrelevant Affairs (2019) een citaat van een van haar vroegere collega’s, een verwijzing naar de totale onverschilligheid waarmee er werd gereageerd op bedreigingen tegen mensen uit de LGBTIQ beweging.

Tijdens Prospects & Concepts toont ze de video-installatie The Myth of Sissy-phus and the Mother-mountain (2019). Daarin gebruikt ze de Griekse mythe van Sisyphus en de Colombiaanse mythe La Madremonte (een populaire boerenmythe) als metafoor voor de geschiedenis van de LGBTIQ verzetsbeweging in Colombia. Naar aanleiding van gesprekken met de transgender activist Diana Navarro en de femistische queer activist Camila Esguerra legt ze verbanden met queer, dekoloniale geschiedenis en opstand.

nataliasorzano.com

Tekst: Esther Darley