Patricia Werneck Ribas

Patricia Werneck Ribas, Tribal Affairs, (stills), 2019, video. Courtesy: Josilda da Conceição Gallery Patricia Werneck Ribas, Tribal Affairs, (stills), 2019, video. Courtesy: Josilda da Conceição Gallery

Vragen over ‘identiteit’ lopen als een rode draad door het werk van de Braziliaans Nederlandse kunstenaar Patricia Werneck Ribas (1972). Of het nu gaat om gender, ras, nationaliteit of sociale klasse, telkens vraagt ze zich af hoe die ons vormen en definiëren. De film Tribal Affairs nam Ribas op in Duitsland tijdens een zogenaamde Pow-Wow: een ceremonie van Native Americans met veel dans en zang. In Duitsland vinden zulke ceremonies eveneens plaats maar dan met dansende en zingende als Native Americans verkleedde Duitsers. De Duitse fascinatie voor deze groep heeft een lange geschiedenis. Volgens schatting zijn er in Duitsland tussen de 40.000 en 80.000 mensen die zulke ceremonies bezoeken.

In Tribal Affairs gaat Ribas verder dan het enkel documenteren van dit licht absurdistische tafereel. Terwijl op de achtergrond het gezang van de Duitse ‘Indianen’ is te horen monteerde ze in een voice-over het gesprek van twee Zuid-Amerikaanse vrouwen die de video bekijken. Te horen valt dat de vrouwen van mening zijn dat sommige Europeanen zich aangetrokken voelen tot de spiritualiteit en levenswijze van de Native Americans. Ze bespreken de potenties van een gedeelde liefde voor de natuur en wilden dan ook de mogelijkheden onderzoeken met de Duitsers contact op te nemen om samen te strijden voor een oplossing van de milieuproblemen. Ribas: “Looking at these images is their “first encounter” with Northern Europeans and they wonder: will people in the North be willing to abandon their comforts? What would they give up to help save the planet.” Zo wil Ribas, zonder het tafereel te beoordelen, ruimte scheppen om na te denken wat het betekent ‘de ander’ te zijn.

patriciawerneckribas.com

Tekst: Esther Darley