Pieter van der Schaaf

Pieter van der Schaaf, Untitled (glass piece #4), 2015 glas, papier, 170 x 100 cm.

Noor Mertens: Waar richt je je op in je werk?

Pieter van der Schaaf: Ik werk veel met duplicatie en representatie van objecten en landschappen. Een belangrijke rode draad in mijn werk is de relatie tussen het origineel en de kopie daarvan. Bij een kopie gaat men er vanuit dat deze 100 procent hetzelfde is als het origineel, maar het is nooit hetzelfde, er zijn altijd verschillen. Ik ben geïnteresseerd in de afstand tussen het origineel en de kopie.
Ik gebruik vaak stenen als objecten in mijn werk, vanwege hun ‘dingheid’. Het is pure vorm, pure materie. Het begon met een steen waarvan ik een kopie maakte om die vervolgens in was te gieten. Was heeft de eigenschap om bij afkoelen een klein beetje te krimpen. Dus de tweede steen is een kopie van de eerste, maar net iets kleiner. Vervolgens heb ik van de tweede een kopie gemaakt en daarmee ben ik verder gegaan, tot de steen uiteindelijk verdween. In feite is de laatste wassen vorm nog steeds een kopie van de originele steen. Tijdens het kopiëren transformeert het object. Het uiteindelijke werk, Replica of replica of replica of … bestaat uit het origineel en alle kopieën.

Noor Mertens: Hoe is het werk dat je toont tijdens Prospects & Concepts ontstaan?

Pieter van der Schaaf: In september 2014 ben ik samen met mijn vriendin en kunstenaar Stéphanie Lagarde naar La Gomera, onderdeel van de Canarische Eilanden gegaan om haar te assisteren bij een van haar projecten. Tijdens onze reis over het eiland kwam ik vaak hetzelfde fenomeen tegen, namelijk het plaatsen van stenen op daken van huizen, schuren en hokken tegen het wegwaaien van de golfplaten, dakpannen, enzovoorts. De (al dan niet willekeurige) plaatsing van de stenen komt overeen met de composities van mijn ansichtkaartenserie en mijn schilderijen op gips. Ik ben deze steencomposities gaan fotograferen die te zien zijn in Untitled (La Gomera), een diaserie van deze fotoserie. Het werken in series heeft overeenkomsten met duplicatie. In Untitled (La Gomera) zijn 56 variaties van hetzelfde fenomeen te zien, die elk tien seconden zichtbaar zijn. Het carrousel van de projector zorgt voor een ‘eindeloze’ circulatie, waardoor er van een begin en eind geen sprake is en de illusie van meer dan 56 beelden ontstaat.
De stenen uit deze fotoserie heb ik ‘hergebruikt’ in het werk Untitled (glass piece #4). Ik heb de stenen uit hun originele compositie gehaald en in een nieuwe compositie geplaatst. Het glas werkt als (geringe) drager. Een deel van de informatie valt vanwege de transparantie van het materiaal weg maar geeft tegelijkertijd een indicatie van het geheel.

Fragment uit Prospects & Concepts 2016, een uitgave van het Mondriaan Fonds. Interview: Noor Mertens.

Pieter van der Schaaf (1984, Joure) woont en werkt in Parijs, Frankrijk. Contact: pietervdschaaf.com.