RaQuel van Haver

RaQuel van Haver, tentoonstelling 'Shrine of Deity'na werkperiode bij African Artists Foundation, Lagos, 2017

RaQuel van Haver (1989) is geïnteresseerd in de wisselwerking en de schuring tussen identiteit, achtergrond en etniciteit. De dialoog tussen “ik en de ander”, verbondenheid en vervreemding, verandering, uitwisseling en het zoeken naar identiteit zijn terugkerende thema’s in haar werk en onderzoek. Als schilder probeert ze verschillende soorten technieken en materialen bij elkaar te brengen. Na haar nominaties voor de Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst in 2012, 2013 en 2016 werd Van Haver geselecteerd op de Forbes lijst ‘30 under 30’ en won ze in 2017 De Scheffer. In 2018 is zij geselecteerd als bijzonder talent door FD persoonlijk.

De grote collages die Van Haver tijdens Prospects & Concepts presenteert zijn het resultaat van een residency bij de African Artists’ Foundation in de Nigeriaanse metropool Lagos. Haar participerende observaties richtten zich met name op de wijk Lagos Island, Lutherstreet, een buurt waar Lagos oorspronkelijk is ontstaan en waar de markt de verbindende factor is. Georganiseerde gangs (de zogenoemde ‘area boys’, die vanuit een legale organisatie die zich focust op transport worden gestuurd) zijn zeer actief in dit gebied. Hun doel is om ‘belasting’, huur en tol te incasseren van iedereen die in dit gebied werkt, het transport te regelen en nog andere diensten. De collages zijn een mixed-media techniek van fotografie, tekeningen en schilderkunst gecombineerd met allerlei materialen, variërend van glitters tot schelpen, bijenwas, kralen en nootjes. De collages zijn weer gefotografeerd, uitgeprint en vergroot. Ze laten zich opvatten als altaren, waarbij steeds een persoon centraal staat. (SH)