Riley Harmon

Riley Harmon, 3D laser scanned reconstruction of artists's destroyed backpack (2012), 2016-17

De artistieke praktijk van Riley Harmon (1987) bestaat uit performances, films, objecten, live experiences, installaties en de samenwerking met andere kunstenaars uit verschillende disciplines. Met zijn werk wil hij zijn publiek uitdagen om na te denken over hun eigen realiteit. De realiteit die wordt gevoed door media, internet en een wereld waarin iedereen een eigen waarheid heeft, zet Harmon om in een science-fiction achtige zoektocht om grip te krijgen op die wereld en ons bewust te maken van de complexiteit er van. In zijn veelgeprezen film ‘A method for Blue Logic’ (2014) reageerde hij op een complottheorie waar hij zelf slachtoffer van werd. De film presenteerde een perspectief waarin Harmon speelde met de vermenging van fictie en waarheid. Een van de onderwerpen waar hij de laatste tijd onderzoek naar doet is wat binnen de sociale psychologie ‘terror management theory’ wordt genoemd. Welk effect heeft het besef van sterfelijkheid op ons collectieve gedrag, cultuur, geloof en andere uitingen? Hoe kunnen symbolische handelingen dienen als middel om met doodsangst om te gaan? Rondom dit thema ontwikkelt hij films en performances. De bijbehorende props, objecten en documentatie toont Harmon als overblijfselen of theatrale artefacten van zijn wijze van storytelling. Bij Prospects & Concepts toont hij props voor het filmproject waar hij op dit moment aan werkt. Vooral de reconstructie van zijn door de politie opgeblazen rugzak (2012) spreekt tot de verbeelding. Houdt het verband met de complottheorie waar hij eerder slachtoffer van werd of zal de aankomende film hier meer duidelijkheid over verschaffen? (MB)