Stephan Blumenschein

Stephan Blumenschein, Don't say doors don't tell stories. (non-neutral relations), 2020 deurstoppers, epoxy op koperfolie reliëfdruk, fotobehang, laser inkjet transfer, binnendeuren, variabele maten Stephan Blumenschein, Don't say doors don't tell stories. (non-neutral relations), 2020 deurstoppers, epoxy op koperfolie reliëfdruk, fotobehang, laser inkjet transfer, binnendeuren, variabele maten

Voor Stephan Blumenschein (1983) vormt de tentoonstellingsruimte als zodanig een belangrijke kern van zijn werk. Als kunstenaar is hij geïnteresseerd in de manier waarop die ruimte de ervaring van de bezoeker stuurt en in de wijze waarop die zich binnen een tentoonstelling of tentoonstellingsruimte beweegt. Welke ideeën – met betrekking tot  arbeid en productie van zichtbaarheid bijvoorbeeld – liggen eraan ten grondslag? En hoe beïnvloeden die onze esthetische beleving? Geleid door dekoloniale en feministische literatuur stelt hij bovendien vragen over de historische, politieke en sociaal-economische context waarin deze ideeën zich hebben ontwikkeld.

In de Amsterdamse tentoonstellingsruimte P///AKT verhief hij in 2020 het concept ‘wachten en verblijven in tentoonstellingsruimtes’ tot kunst. Eerder vormde de opening van een tentoonstelling zelf het onderwerp. In de instructievideo How to make an exhibition opening doet hij dat in ‘the eleven rules to the game” uit de doeken.

Op Prospects concentreert Blumenschein zich op een element in de tentoonstellingsruimte: de deur als betekenisdrager. Hij vergelijkt deuren met verbindende bijwoorden die een relatie tussen twee delen beschrijven. De deuren verwijzen naar de relatie van de westerse en hedendaagse tentoonstellingsruimte tot haar ‘exterior’, “an ideological and economic foundation that can be found in the physical surrounding (of the exhibition space)”, aldus de kunstenaar.

In de installatie staan deurdrangers, deurstoppers en andere onderdelen van deuren symbool voor het feit dat deze relaties niet neutraal zijn en – afhankelijk van het perspectief – ook van betekenis kunnen veranderen. Blumenschein: “These can be other spaces within art spaces (an office, a storage, a kitchen, the immediate outside) but also “spaces” within the exhibition (space), since it itself is not a pure, homogeneous identity.”

stephanblumenschein.com