Vladimir Girz

Vladimir Girz, Medusa 3, 2017 Vladimir Girz, Medusa 3, 2017

Vladimir Girz (1988) is een abstracte schilder met een fascinatie voor het onzichtbare. De krachten die zich aan ons blikveld onttrekken, staan volgens hem aan de basis van het bestaan. Het belangrijkste is niet hetgeen we zien, maar hetgeen verborgen blijft. Voor de een is het religie of  occultisme, de ander verdiept zich in wetenschappelijke verklaringen van energievelden, aangewakkerd door de ontdekking van het Higgs-deeltje. Girz beschrijft deze onzichtbare energie als een kracht waar hij zich bewust van is, net zoals de onpeilbare diepte van de oceaan of de eindeloze hemel. Op zoek naar de grens tussen het zichtbare en onzichtbare maakt hij schilderijen zonder te kijken, ‘blind paintings’. De vormen en kleuren in deze schilderijen zijn niet het gevolg van aangebrachte penseelstreken, maar ontstaan door scheikundige of natuurkundige reacties al dan niet beïnvloed door het verloop van de tijd. De verf brengt hij met de hand aan om vervolgens de natuurkrachten het werk te laten overnemen. Girz vergelijkt zichzelf met een tovenaar die zonder aanraking een transformatie tot stand kan brengen in een voorwerp. Dat lukt alleen als de tovenaar zich concentreert op de wens om deze transformatie tot stand te brengen. De magische handeling en de verbeelding smelten op die manier samen, net zoals lichaam en geest, melkweg en atoom, gevoel en prikkel met elkaar verbonden zijn. (MB)