Vlaplif (Sanne Valstar + Erik Trip)

Vlaplif, jumping camels, wobbly frisbee's, bananabikes in the bushes, glitsandglamboobytrap, 2017 Vlaplif, jumping camels, wobbly frisbee's, bananabikes in the bushes, glitsandglamboobytrap, 2017

Sanne Valstar (1991) en Erik Trip (1982) vormen samen het kunstenaarsduo Vlaplif. Zij maken video’s en ruimtelijke installaties waarmee ze willen laten zien dat niets onwaarschijnlijk is. Uit hun werk spreekt een grenzeloze verbeelding, gevoed door toevallige vondsten, technische experimenten en beeldende ontdekkingen die tijdens het maakproces ontstaan. Zelf spreken ze van georkestreerde ontmoetingen die leiden tot een nieuwe absurde realiteit. “In iets dat buiten zijn verwachting treedt zit vaak een deel herkenning en een deel vervorming, iets dat afwijkt. Dit soort vervormingen zijn volop aanwezig in de werkelijkheid, maar ze zijn ook aanwezig in onze verbeelding. Beide soorten vieren wij in ons werk en ze raken daarin vaak vermengd.”, aldus het duo. Het resultaat van hun verdraaiingen zijn korte films, bijvoorbeeld met rollen bakpapier die langzaam in- en uitschuiven als oprollende zonneschermen (Automated greaseproof paper sunscreens, 2017), de val van een yogamatje dat steeds binnen hetzelfde kader de ruimte in wordt geworpen (Yogamat thrown into room, 2016), een schermer die in vol ornaat zijn tactiek oefent op een pedaalemmer (Fencer with pedal-bins, 2016). Ook de titel van de video die Vlaplif bij Prospects & Concepts toont, verraadt een buiteling van absurde ingrediënten: ‘Springende kamelen, wobbelende frisbee’s, bananenfietsen in de struikjes, glitsandglamboobytrap’. “Soms lijkt het alsof je naar een vleesgeworden kindertekening kijkt, of naar een soort van ruwe non-mystieke fata morgana; niet eentje die verdampt naarmate je dichterbij komt, maar juist echter wordt.” (MB)