Willem de Haan

Willem de Haan, Hanging Out With the Artist, 2021 koelboxen, drank, pinapparaat, verschillende kleine ingrepen, variabele maten foto: Bo Bannink Willem de Haan, Hanging Out With the Artist, 2021 koelboxen, drank, pinapparaat, verschillende kleine ingrepen, variabele maten foto: Bo Bannink

Absurditeit en verwarring vormen het werkterrein van Willem de Haan (1996). Hij creëert situaties waarin je wacht op de verlossende clou. Maar die verwachting lost hij nooit in. Zijn werk is een eerbetoon aan de vervreemding in het dagelijks leven.

De Haan neemt vaak alledaagse locaties als uitgangspunt zoals een stadsplein, een eengezinswoning of een white cube, die zijn beladen met ongeschreven regels. Via een speelse interventie probeert hij die regels te ondermijnen.

De Haan maakt onder meer openbare sculpturen als rekwisieten die een situatie beïnvloeden. Humor is daarbij een terugkerend middel. Zo plaatste hij in een weiland een ingang naar Metrostation Eekteweg (2018) en suggereerde zijn Emergency Exit for Daily Life (2020), een sculptuur in de vorm van een nooduitgang midden in Berlijn, dat je uit het dagelijks leven kon ontsnappen. De Haan: “Een deel van je werk als kunstenaar hangt af van de verbeelding van het publiek. Door twijfel op te roepen, activeer je bij de kijker een denkproces waardoor die voortdurend op zijn hoede is.” Dat idee kreeg gestalte op zijn eindpresentatie aan de ArtEZ in Arnhem waarbij bezoekers achterop de scooter langs kunstwerken werden gevoerd die hij in de openbare ruimte had geplaatst. Ook ongeplande situaties beïnvloedden de ervaring van de toeschouwer.

Op Prospects speelt het werk van De Haan zich af aan de binnenkant van de tentoonstellingsmuren. Door ogenschijnlijk toevallige interventies wordt op suggestieve wijze gespeeld met het tijdelijke karakter van een kunstbeurs.

willemdehaan.be