Xaviera Hardjopawiro

Xaviera Hardjopawiro, Zelfportret, 2019 collage, inkt, tekening en print op papier, 40 x 50 cm Xaviera Hardjopawiro, Zelfportret, 2019 collage, inkt, tekening en print op papier, 40 x 50 cm

Wat betekent het om je ergens wel of juist niet thuis te voelen? Xaviera Hardjopawiro (1989), geboren in Suriname, opgegroeid op Aruba en wonend in Nederland, kent die vragen als geen ander. Ze vormen een terugkerend thema in haar werk dat bestaat uit installaties en (video)collages waarin Hardjopawiro tekeningen, afbeeldingen uit tijdschriften zoals oude National Geographics, en driedimensionale voorwerpen samenbrengt om zo nieuwe – en vrije – plekken te creëren. “Mijn worsteling met zelfidentificatie via een plaats of cultuur maakte me bewust van het feit dat we ons weer zouden moeten verbinden met de natuur. Daarom gebruik ik natuurlijke elementen als water, bomen en het menselijk lichaam om die eenheid te verbeelden.”

Hardjopawiro is daarbij ook geïnteresseerd in het ontstaan van territorium en grondbezit. In het werk dat te zien is op Prospects trekt ze het idee van plaatsen en grenzen in twijfel. Ze vraagt zich af wat het betekent om grond te bezitten en waarom we toelaten dat een persoon of natie grenzen kan trekken om daarbinnen volledige controle te hebben. Hoe definieer je een land en zijn verbinding met de mensen die er leven? Geïnspireerd door het boek Geopolitical Homelessness; Defining place in an unsettled world van Gerard Kuperus probeert ze in haar huidige researchproject Questioning a land(place)/border grip te krijgen op deze kwestie. “Voor mij is er iets absurds aan het concept van grondbezit, vooral als je het hebt over de vele veroveringen van overzeese gebieden dat ooit plaats heeft gevonden, wat alleen maar onrecht schreeuwt. Het bezitten van een deel van de natuur lijkt voor velen vanzelfsprekend, maar de vele factoren die hierbij een rol spelen, maken het complex.”

xavierahardjopawiro.com