Prospects 2022

Marwan Bassiouni

Marwan Bassiouni, New Dutch Views #33, The Netherlands, (uit serie New Dutch Views 2), 2021 2

Jaar van toekenning: 2020 Website: marwanbassiouni.com Onderdeel van Prospects 2022

Tussen januari 2018 en februari 2019 bezocht Marwan Bassiouni (1985) zeventig van de ruim vierhonderd moskeeën die Nederland rijk is. In de moskee nam hij telkens een foto van een raam dat uitzicht bood op de omgeving. Een volledig haarscherpe en grote foto, steeds vanuit hetzelfde standpunt. De foto toont het raam met het uitzicht en een stukje van het interieur van de moskee. Soms wordt het oer-Hollandse landschap in het midden omlijst door typisch oosterse decoraties. Daarmee verbindt de kunstenaar niet alleen het gebouw met haar omgeving, maar ook twee werelden die soms met elkaar botsen. Op andere foto’s ziet de moskee eruit als een willekeurig Nederlands gebouw, waarmee de fotograaf stereotypen onderuithaalt. Met de New Dutch views benadrukt hij dat de islam langzaam maar zeker deel is geworden van de verschillende identiteiten die Nederland rijk is. In de zomer van 2021 breidde Bassiouni zijn prijswinnende serie uit met een aantal nieuwe foto’s die hier op Prospects worden getoond.

Bassiouni groeide op in Zwitserland en werd pas op latere leeftijd praktiserend moslim. Je zou zijn foto’s kunnen zien als een reactie op de wijdverbreide stereotypen en vooroordelen over moslims in veel westerse landen waaronder Nederland. Het is voor Bassiouni overigens niet de eerste keer dat geloof en verbinding een rol speelt in zijn werk. In de serie Prayer rug selfies (2017-), een doorlopend fotodagboek, maakt hij na elk gebed een foto van zijn gebedskleed op locatie: een klaslokaal, een parkeergarage of een bos. Stuk voor stuk verstilde beelden waarin tijd en plaats samenvallen met spiritualiteit.

Tekst: Esther Darley