Mogelijk gemaakt

Boijmans Van Beuningen verwerft schilderij van Joan Miró

Joan Miró - Peinture-poème (Musique, Seine, Michel, Bataille et moi), Foto: Aad Hoogendoorn.

Boijmans Van Beuningen verwerft schilderij van Joan Miró

Museum Boijmans van Beuningen Joan Miró Bekijk de website
Regeling: Aankopen Bedrag: € 500.000

Het werk Peinture Poème (Musique, Seine, Michel, Bataille et moi, 1927) van Joan Miró is op 29 september officieel toegevoegd aan de hoogtepunten van het Museum Boijmans Van Beuningen door staatssecretaris voor Cultuur en Media Gunay Uslu.

De toevoeging van het schilderij aan de surrealistische collectie is belangrijk voor het museum, het enige in Nederland met een dergelijke verzameling, want eventuele verwerving van Miró’s schilderijen werd lang als onmogelijk gezien. Het werk kon mede door de steun van het Mondriaan Fonds worden aangeschaft.

Eelco van der Lingen, directeur Mondriaan Fonds over de aankoop:

‘Het schilderij Peinture Poème is een toonaangevend schakelstuk binnen het oeuvre van Miró. Het werk is bijzonder, omdat het een kantelpunt markeert waarin de kunstenaar zich afkeert van de academische schilderkunst en zijn unieke organische beeldtaal ontwikkelt binnen het abstract surrealisme. Deze richting vormt een belangrijke schakel naar andere kunststromingen en bewegingen, maar was binnen de Collectie Nederland nog te weinig vertegenwoordigd. Een bijzondere aanwinst dus, voor Nederland en het Nederlands publiek!’

Joan Miró - Peinture-poème (Musique, Seine, Michel, Bataille et moi)

Over het werk

Peinture Poème (Musique, Seine, Michel, Bataille et moi) is een van de laatste zogeheten droomschilderijen, een groep werken die Miró maakte tussen 1924 en 1927 en waarmee hij aan het begin van zijn carrière al liet zien dat de werkelijkheid voor hem groter was dan wat daar gewoonlijk onder wordt verstaan. In de loop van de tijd hebben surrealistische kunstenaars verschillende methoden en technieken ontwikkeld om bij het maken van hun werk het rationeel denken uit te schakelen, van spelletjes tot het gebruik van alcohol en drugs, van toevallig gevonden beelden of structuren tot trance, hypnose en – zoals Miró zelf aangaf – uithongering. Deze nieuwe aanwinst is een treffend voorbeeld van dergelijke surrealistische ideeën en technieken. Achteraf heeft Miró zelf over het schilderij gezegd: ‘Ik hield ervan om kringen in het water te maken. Ik hield van de weerspiegelingen en de veranderende kleuren in veranderend licht. Korte tijd later schilderde ik een schilderij dat de wandelingen langs de rivier [Seine] opriep.’