Biografieën van de adviseurs

Het Mondriaan Fonds heeft een constant roulerende poule aan experts met een diverse achtergrond en specialismes. Bekijk hier biografieën van de adviseurs.

Agnes Winter
Agnes Winter is directeur van Kunstinitiatief VHDG (Voorheen de Gemeente) in Leeuwarden. Daarnaast is ze coördinator van platform Noordenaars, het platform voor presentatie-instellingen en kunstinitiatieven in Noord-Nederland. Ze is opgeleid als kunsthistoricus en tevens werkzaam als curator, adviseur en schrijver. Ze woont in Groningen.

Alex van Stipriaan
Alex van Stipriaan is historicus en erfgoedspecialist, met name wat betreft het Caribisch gebied en zijn diaspora in Nederland. Hij is emeritus hoogleraar van de Erasmus Universiteit en werkte ook lang bij het Tropenmuseum. Hij is betrokken bij het opzetten van een nationaal slavernijmuseum in Amsterdam en is lid van UNESCO’s internationale wetenschapscommissie m.b.t. het Slave Route Project. Van Stipriaan adviseert en doet onderzoek bij Caribische en Afro-Nederlandse erfgoed en kunstprojecten en is lid van de Raad van Toezicht van het Verzetsmuseum Amsterdam.

Aline Thomassen
Aline Thomassen is beeldend kunstenaar. Zij woont afwisselend in Nederland en Marokko. Haar tekeningen en schilderijen worden verzameld en getoond in binnen- en buitenland en waren in Nederland onder andere te zien in solotentoonstellingen in het Bonnefantenmuseum, het GEM en Drawing Center Diepenheim. In 2013 ontving zij de Jeanne Oosting Prijs voor haar oeuvre.

Anne Ruygt
Anne Ruygt is kunsthistoricus, woont in Amsterdam en werkt als freelance curator en onderzoeker voor diverse musea en fotografieplatforms, waaronder het Stedelijk Museum Amsterdam, Tate, Museum Boijmans Van Beuningen, Fotomuseum Antwerpen, Nederlands Fotomuseum, Paradox, Marres en Unseen Amsterdam. Daarnaast is ze presentator van De Donkere Kamer, adviseur bij het Amsterdams Fonds voor de Kunst en mede-auteur van het boek Tussen kunst en document. Fotografiekritiek in Nederland 1975-2015 (i.s.m. Frits Gierstberg, uitgegeven door nai010).

Annemarie van Eekeren
Annemarie van Eekeren is werkzaam bij NEMO Science Museum als manager Presentatie en Collectie. Zij was eerder werkzaam als hoofd Publiek en Educatie voor het Amsterdam Museum en Museum Ons’ Lieve Heer op Solder. Zij is tevens voorzitter van het bestuur van Noordje en extern examinator van de Reinwardt Academie.

Ardjuna Candotti
Ardjuna Candotti is erfgoedprofessional, curator, onderzoeker en educator. Zij is gespecialiseerd in projecten op het gebied van cultureel erfgoed, educatie, participatie en inclusie. Binnen haar werk zijn (post)kolonialisme, Tweede Wereldoorlog en mixedness terugkerende thema’s. Momenteel werkt ze als projectcoördinator Verzamelen bij Imagine IC. Eerder was zij onder meer werkzaam als projectleider Educatie & Tentoonstellingen bij het Indisch Herinneringscentrum en als educator bij het Amsterdam Museum.

Arminda Franken-Ruiz
Arminda Franken-Ruiz is geboren op Aruba waar zij tot 2016 het Nationaal Archeologisch Museum leidde. Thans ontplooit ze zich als onafhankelijk specialist op het gebied van het Caraïbisch erfgoed.

Arno Kramer
Arno Kramer is beeldend kunstenaar en al 20 jaar docent aan de AKI Enschede. Daarnaast is hij werkzaam als curator bij Drawing Centre Diepenheim en bedenker van de Drawing Inventions Academy; een master voor kunstenaars. Recentelijk werd Arno benoemd tot Officier in de Orde van Oranje Nassau vanwege zijn (inter)nationaal erkende teken activiteiten. Kramer is woonachtig en werkend in Broekland Overijssel.

Arno van der Hoeven
Arno van der Hoeven werkt als beleidsadviseur bij de Rotterdamse Raad voor Kunst en Cultuur. Hij is gepromoveerd op een onderzoek naar popmuziekerfgoed aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Ook deed hij onder meer onderzoek naar de bijdrage van cultuur aan stedelijke ontwikkeling en de digitalisering van stedelijk erfgoed. Hij doceerde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam over media, cultuur en globalisering. Tot 2018 was hij voorzitter van de stichting DIG IT UP. Arno woont en werkt in Rotterdam.

Arnold Lubbers
Arnold Lubbers is senior beleidsmedewerker en programmasecretaris in het domein Sociale en Geesteswetenschappen van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). Hij promoveerde in 2014 op een dissertatie over immaterieel erfgoed (leescultuur) aan de Universiteit van Amsterdam. Bij NWO is hij medeverantwoordelijk voor beleid en financiering rondom diversiteit en inclusie, onderzoek op het Caribisch deel van het Koninkrijk en talentontwikkeling. Arnold werkte tevens aan beleid en financiering op het terrein van Europese samenwerking in onderzoek naar cultureel erfgoed en de creatieve industrie. Hij werkte daarvoor samen met de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed en nam zitting in de Nederlandse Onderzoeksraad Erfgoed.

Barbara Visser
Barbara Visser is beeldend kunstenaar, filmmaker, docent en coach, met Amsterdam als basis. Naast haar internationale praktijk als maker, waarin zij samenwerkte met vele andere disciplines, leidde zij de Akademie van Kunsten van de KNAW en was zij interim artistiek directeur van IDFA.

Bastiaan Steffens
Bastiaan Steffens is werkzaam bij het Drents Museum als conservator archeologie. Vanuit zijn rol als conservator houdt hij zich bezig met zowel het diepe verleden van Drenthe, als met wereldarcheologie in de breedste zin van het woord. Hij is tentoonstellingsmaker Wereldarcheologie en doet onderzoek naar de Late Prehistorie van Noordwest Europa. Verder heeft hij een verregaande interesse in museologie en filosofie.

Benoît Mater
Benoît Mater is transitiemanager/kwartiermaker bij de gemeente Heerlen. Ze werkt onder andere aan de realisatie van een nieuwe Romeins Museum, de opvolger van het Thermenmuseum met als topstuk het rijksmonument ‘Romeinse badhuis’. Benoît is momenteel eigenaar van het cultureel adviesbureau eVa Interpretation. Na haar promotie in de mediterrane archeologie aan de Vrije Universiteit, heeft ze nadien gewerkt als conservator en projectleider in het Drents Museum, als directeur in Museum Wierdenland en als conservator en manager Publiek in het Limburgs Museum. Ze heeft ervaring in samenwerkingsprojecten met culturele instellingen in België, Duitsland, Italië, Canada en China. Ze woont nu in Schinnen, Limburg.

Brenda Tempelaar
Brenda Tempelaar is oprichter en hoofdredacteur van The Long Tail of Art. Zij schrijft over hedendaagse kunst en maakt tentoonstellingen. Zij is onderdeel van de onderzoeksgroep Cultural and Creative Industries van Centre of Applied Research for Art, Design and Technology (CARADT) Avans, en vormt een collectief met Rob Leijdekkers en Hedwig Houben. Zij studeerde Beeldende kunst aan AKV | St. Joost Breda en Artistic Research aan de Universiteit van Amsterdam.

Carlijn Diesfeldt
Carlijn Diesfeldt woont in Castricum en is curator van kunstprojecten op bijzondere locaties, zoals Call of the Mall (2013) in Hoog Catharijne, Public Works (2016) op Utrecht C.S. en Zero Footprint Campus (2017). Ze is medeoprichter van het Department of Search, een onderzoeksprogramma voor kunst en wetenschap. Ze adviseert over kunst in het publieke domein, goed opdrachtgeverschap, en langdurige kunstprogramma’s in transitiegebieden. Ze is kwartiermaker van het kunstprogramma Gemene Grond (2021-2030) dat de stedelijke vernieuwing in Utrecht volgt, becommentarieert en aanvult met kunst in de gedeelde ruimte, vanuit een ‘commoning’ praktijk. Ze is adviseur bij AFK en lid van de Adviescommissie Beeldende Kunst en Vormgeving in Utrecht en in Beverwijk.

Chantal Tjin
Chantal Tjin is zelfstandig programmamaker, adviseur en producent in de culturele sector. Ze heeft jaren als programmamaker en eindredacteur gewerkt bij Multiculturele Televisie Nederland. Chantal heeft als (uitvoerend) producent gewerkt met filmmakers als Ida Does en Cindy Kerseborn. Als programmamaker heeft ze voor musea zoals het Rijksmuseum, Museum het Rembrandthuis en Museum Van Loon de publieksactiviteiten rond tentoonstellingen inhoudelijk en conceptueel samengesteld en daarnaast de teams geadviseerd op het gebied van meerstemmigheid.

Colin Huizing
Colin Huizing werkt als onafhankelijk curator en organisator van tentoonstellingen, boeken voor musea, kunstenaars en uitgevers. Eerder werkte hij als senior curator bij het Stedelijk Museum Schiedam waarvoor hij een serie retrospectieve tentoonstellingen over kunst na 1960 samenstelde en een groot aantal exposities waarin werk van jonge en mid-career kunstenaars werd belicht, waaronder verschillende edities van de Volkskrant Beeldende Kunstprijs. In 2015 was Huizing co-curator van de Nederlandse inzending voor de Biënnale van Venetië, met de tentoonstelling herman de vries – to be all way to be. Colin Huizing adviseert culturele instellingen bij de ontwikkeling en uitvoering van hun collectie- en tentoonstellingsbeleid en cultuurfondsen bij de uitvoering van hun subsidiebeleid.

Daniëlla Britt
Daniëlla Britt is geboren op Aruba waar ze reeds werkte bij het nationale archief, de nationale bibliotheek en voor diverse projecten die zich richten op erfgoed, de Arubaanse geschiedenis en sociale vraagstukken. Ze woont en werkt nu in Amsterdam. Ze is bezig met haar master filosofie aan de Universiteit van Amsterdam en is lid van de stichting Counter/Narratives waar ze zich onder andere inzet voor de dekolonisatie van de geschiedenis van het Koninkrijk.

Davida de Hond
Davida de Hond woont in het Gelderse Oosterbeek en combineert deze woonplaats in het groen met werk en nevenfuncties op verschillende locaties. Bij CODA Apeldoorn is zij werkzaam als Conceptontwikkelaar. Dit Cultuurhuis in Apeldoorn is zowel museum, bibliotheek als archief. Daarnaast is zij werkzaam als zelfstandige bij ViaDaVida. Bij de Rotterdamse Raad voor Kunst en Cultuur is zij onder andere lid van de adviescommissie Cultuurplan 2020-2024. Davida richt zich op samenwerking, participatie en inclusiviteit binnen de Cultuur- en erfgoedsector.

Denise Campbell
Denise Campbell is kunsthistoricus, gespecialiseerd in Aziatische keramiek. Ze werkt als inhoudelijk afdelingsassistent Beeldende Kunst bij het Rijksmuseum. In deze rol heeft zij een verbindende functie en ze helpt onder meer het werk van de conservatoren te vertalen naar digitale uitingen. Daarnaast is zij commissielid van Ikigai (young professionals) bij de Vereniging Vrienden der Aziatische Kunst, waarmee zij onder meer de Ikigai Art Fair organiseerde. De afgelopen jaren heeft ze meegewerkt aan het internationale catalogiseringsproject van Augustus de Sterke’s Aziatische keramiekcollectie in de Porzellansammlung (Dresden).

Elise ’t Hart
Elise ’t Hart is geluidskunstenaar. Met haar Instituut voor Huisgeluid werkt ze aan allerlei verschillende projecten. Door dagelijkse geluiden te registreren, te manipuleren, na te maken, te omschrijven en te verbeelden maakt ze ons bewust van geluid om ons heen. Dat doet ze door middel van installaties, podcasts/radio, workshops, presentaties en notities. Vorig jaar was ze de eerste AIR bij het Meertens Instituut waar ze werkte met archiefmateriaal. Naast het kunstenaarschap is Elise betrokken als curator en assistent-manager bij DordtYart waar ze al vier jaar meewerkt aan de tentoonstellingen (twee in het bijzonder over Geluidskunst). Eerder werkte ze ook voor andere kunstorganisaties zoals Art Rotterdam. Elise is geboren in Den Haag en woont en werk in Dordrecht.

Ellen de Haan
Ellen de Haan is co-directeur van kunstinitiatief Het resort in Groningen en grafisch ontwerper. Vanuit een voorliefde voor printed matter is ze mede-organisator van SPREAD zinefest. Daarnaast verzorgt ze de communicatie voor de Noordenaars, het platform voor presentatie-instellingen in Noord-Nederland. Eerder heeft ze projecten opgezet voor jonge kunstenaars als het post-academisch mentortraject about:blank en verkoopplatform De salon. Ze woont en werkt in Groningen.

Emiel van der Pol
Emiel van der Pol is kunsthistoricus en eigenaar van Singular-Art, een galerie voor hedendaagse kunst in Nijmegen. Daarnaast is hij werkzaam als schrijver, tentoonstellingsmaker en als lid van de toelatingscommissie van This Art Fair. In zijn schrijven en middels de programmering van zijn galerie onderzoekt hij de wisselwerking tussen de wensen van de internationale kunstmarkt en het lokale, sociale draagvlak voor uitdagende hedendaagse kunst. Hij heeft bijzondere interesse in digitale leefomgevingen, rollenspellen, politiek geëngageerd werk en publieke interventies in de lijn van het situationisme. Als voormalig manager van galerie TORCH heeft hij tevens brede kennis op het gebied van (geënsceneerde) fotografie.

Eva Kleeman
Eva Kleeman heeft een eigen bedrijf (Eva Kleeman Cultuuradvies en -organisatie) en is directeur-bestuurder van de Ter Borch Stichting in Deventer. In 2017 maakte zij met Daaf Ledeboer, Rudi Ekkart, Eelke Muller en de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed de tentoonstelling Roofkunst voor tijdens en na WO II. De tentoonstelling ging over de roof van kunstvoorwerpen van joodse eigenaren tijdens het nazi-regime en de moeizame teruggave door de Nederlandse staat na de oorlog.  Zij was directeur van het Mondriaanhuis in Amersfoort en projectleider voor Museum het Valkhof in Nijmegen. Eerder werkte ze voor het Rijksmuseum, het J. Paul Getty Museum en de National Gallery in Washington, D.C.
Sinds 2020 is zij lid van de Raad voor Cultuur (monitoring) commissie voor Presentatie-instellingen en van de (monitoring ) Commissie Postacademische instellingen. Als voorzitter van de Adviesraad Beeldende Kunst staat zij de Gemeente Zwolle bij op het gebied van beeldende kunst, met name in de openbare ruimte.

Florian Weigl
Florian Weigl is curator en onderzoeker bij V2_, Lab for the Unstable Media in Rotterdam. Naast zijn werkzaamheden bij V2_ is hij onafhankelijk curator en onderzoeker op het snijvlak van kunst, technologie en wetenschap. Hij bekleedt verschillende advies- en bestuursfuncties bij de provincies Gelderland en Overijssel en het Kunstlokaal van DeSchool, Amsterdam. Hij woont in Amsterdam.

Frits Loomeijer
Frits Loomeijer is sinds 2018 zelfstandig ontwikkelaar in maritieme cultuur met als specialiteiten (historisch) onderzoek, schrijven en fotografie. Voorheen was hij algemeen directeur van het Maritiem Museum Rotterdam. Hij bekleedt diverse functies in het culturele veld bij onder andere Stichting Het Huys ten Donck en het Ondersteuningsfonds NISS.

Guus Sluiter 
Guus Sluiter is directeur van Museum Tot Zover in Amsterdam. Hij is kunsthistoricus en gespecialiseerd in zeventiende-eeuwse schilderkunst. Eerder werkte hij in het Mauritshuis, het Dordrechts Museum en het Nederlandse Interuniversitair Kunsthistorisch Instituut in Florence. Vanaf 2004 bouwt hij aan Tot Zover, het museum over de dood. De oude kunst is grotendeels vaarwel gezegd, want het kleine en eigenwijze museum is juist zeer actief op het gebied van hedendaagse kunst en fotografie. Het museum werkt graag met jonge kunstenaars, dichters, fotografen en theatermakers, en zoekt het debat over onze omgang met de dood actief op. Sluiter is actief in verschillende gremia, waaronder de samenwerkende Amsterdamse musea.

Iris Sikking
Iris Sikking is een zelfstandig curator gevestigd in Amsterdam. Ze is opgeleid als filmeditor en fotocurator. Iris is hoofdcurator van de Biennale für Aktuelle Fotografie in Mannheim, Ludwigshafen en Heidelberg. In het verleden was ze curator voor de Krakow Photomonth in Polen, het Nederlands Fotomuseum Rotterdam, Kunstmuseum Den Haag, Unseen Amsterdam, Fotomuseum Antwerpen en Lianzhou Foto Festival in China. Ze was co-redacteur van Why Exhibit? Positions in exhibiting photography (Fw:books). Daarnaast gaf ze jarenlang les aan de BA Photo, Film & the Digital aan de St. Joost School of Art and Design in Breda.

Isolde Venrooy
Isolde Venrooy is werkzaam als beeldend kunstenaar. Haar werk bestaat uit schilderijen, installaties en wandelingen. In haar artistieke praktijk is wandelen een medium en verkennen zogenaamde ‘kijkgereedschappen’ alternatieve relaties tussen lichaam en omgeving. Haar werk wordt getoond bij verschillende musea en presentatie-instellingen – waaronder Tent Rotterdam, Zone2Source en Perdu – en via performatieve wandelingen. Isolde nam deel aan verschillende residenties, waaronder Sundaymorning@ekwc. Ook coördineert en cureert zij jaarlijks twee omvangrijke multidisciplinaire field labs aan ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten.

Jan Robert Leegte
Jan Robert Leegte is beeldend kunstenaar werkzaam in Amsterdam. Geschoold als beeldhouwer begon hij in de jaren negentig met het maken van internet kunst. Zijn werk omvat o.a. installaties, tekeningen, software, video’s en prints. Zijn specialisatie is digitaal(-gerelateerde) kunst. Verder heeft hij les gegeven aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag, ArtEZ in Arnhem, en de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam. Hij is curator bij LIMA in Amsterdam.

Jasper van Es
Jasper van Es is een curator en organisator gespecialiseerd in Graffiti en Urban Interventions. Hij is mede-oprichter van PAPERJAM, een creatief bureau dat zich richt op het creëren en promoten van culturele evenementen, tentoonstellingen en kunstinstallaties. Ook is hij oprichter van MrVains een stichting die ten doel heeft de belangen te behartigen van de graffiti en urban art community. Jasper is onderdeel van de creatieve raad, en actief betrokken in verschillende rollen bij EMOVES, een coöperatie die bestaat uit verschillende leden uit de urban culture.

Jonathan van Doornum
Jonathan van Doornum is beeldend kunstenaar en is (inter)nationaal werkzaam vanuit Zwolle. Zijn praktijk is gericht op beeldhouwkunst en installaties. Hij heeft deelgenomen aan verschillende artist-in-residence programma’s in Europa. Daarnaast is hij verbonden aan de ArtEZ University of the Arts als docent.

Judith Leysner
Judith Leysner is beeldend kunstenaar, curator en heeft een Master in Fine Art en Design. Sinds 2016 is zij oprichter en co-directeur van stichting NEVERNEVERLAND en in 2018 is Leysner gevraagd als Diversity Consultant Unsettling Rietveld/Sandberg aan de Gerrit Rietveld Academie en het Sandberg Instituut. Zij bekleedt verschillende advies- en commissiefuncties in het kunstenveld en kunstonderwijs.

Judith Spijksma
Judith Spijksma is kunsthistoricus en werkt als conservator hedendaagse en moderne kunst bij het Dordrechts Museum. Daarnaast werkt zij bij het Fries Museum en Keramiekmuseum Princessehof in Leeuwarden en is zij lid van de Raad van Toezicht van Het Resort. Judith vervult meerdere adviesfuncties en schrijft over hedendaagse kunst. Zij studeerde kunstgeschiedenis en curatorial studies aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Julius Thissen
Julius Thissen (1993, Son en Breugel, NL) is beeldend kunstenaar en artistiek onderzoeker uit Arnhem (NL). In zijn beeldende praktijk werkt hij met de media fotografie, film, performance, sculptuur en geur. Zijn werken onderzoeken hoofdzakelijk gemeenschapszin en representatie, gender, in het bijzonder masculiniteit, hedendaagse prestatiecultuur, de invloed van sociale verwachtingen op ons gedrag, sport en competitie. Binnen zijn artistiek onderzoek focust Thissen op het onderzoeken van diversificatie processen binnen de creatieve sector, in het bijzonder in musea. Hij doet dit door middel van het organiseren van artistieke community-based onderzoeksprojecten, het ontwikkelen van residenties en het adviseren van musea en culturele instellingen.

Koen Delaere
Koen Delaere is beeldend kunstenaar. Hij exposeert regelmatig in binnen- en buitenland en zijn werk is opgenomen in museale en privécollecties in o.a. de Verenigde Staten, Europa, Japan, Brazilië en de Verenigde Arabische Emiraten. In 2007 was hij winnaar van de prestigieuze Wolvecampprijs voor de Schilderkunst. Naast zijn autonome werk is hij regelmatig betrokken als organisator/curator bij projecten op het gebied van performance en schilderkunst.

Liesbeth Labeur
Liesbeth Labeur is beeldend kunstenaar en woont en werkt in Middelburg, Zeeland. Ze groeide op aan de andere kant van de oceaan, op Curaçao. Labeur studeerde autonome kunst aan de Akademie voor kunst en vormgeving St. Joost in Breda. In haar artistieke praktijk staan Babylonische beeldverwarring en piëtistisch vormgebruik centraal. Haar werk werd eerder getoond in het Rijksmuseum, de Kunsthal, Instituto Buena Bista en Vleeshal Middelburg.

Lieven Hendriks
Lieven Hendriks is beeldend kunstenaar. In 1994-1996 was Lieven deelnemer van de Ateliers in Amsterdam en tegenwoordig exposeert hij in binnen- en buitenland. Zijn schilderijen zijn opgenomen in museale en privécollecties in onder andere de Verenigde Staten, Europa, Japan en Zuid-Amerika. Daarnaast, is hij als kernteam-docent verbonden aan de afdeling Fine Art van HKU en als tentoonstellingsmaker aan de presentatie-instelling Omstand in Arnhem, waar Hendriks ook woont en werkt.

Luuk Nouwen
Luuk Nouwen is artistiek leider van FLACC, werkplaats voor beeldende kunstenaars in Genk (België) en heeft een focus op kunstenaarsprojecten met sterke aandacht voor reflectie, ontwikkeling en artistiek experiment. Hij werkt samen met jong talent en gevestigde namen, nationaal en internationaal. Daarnaast is hij freelance curator en is hij commissielid beeldende kunsten voor de Vlaamse Gemeenschap. Hij woont in Maastricht.

Manique Hendricks
Manique Hendricks is kunsthistoricus en werkt als zelfstandig curator, schrijver en onderzoeker. Daarnaast is ze werkzaam als junior conservator bij mediakunst instituut LIMA. Manique is gespecialiseerd in hedendaagse kunst en digitale cultuur. Ze studeerde kunstgeschiedenis en de master museumconservator aan de Universiteit van Amsterdam en werkte onder meer voor het Frans Hals Museum, Stedelijk Museum Amsterdam, Kunstfort bij Vijfhuizen en 37PK, Platform voor Kunsten.

Marcel van den Berg
Marcel van den Berg is beeldend kunstenaar. Zijn werk is sterk beïnvloed door hiphop, reggae, funk, jazz, electro en techno. De veelvoorkomende politieke boodschappen in de muziek transformeert hij in zijn werk tot een sterke visuele taal, welke eerder wordt gezien als een ‘intens ritme’ dan als een afgebakend beeld. Marcel exposeert regelmatig in binnen- en buitenland en zijn werk is opgenomen in museale en privécollecties. Naast zijn autonome werk is hij regelmatig betrokken als initiator en curator bij projecten die bewegen op het snijvlak tussen beeldende kunst, theater, mode, muziek en gastronomie.

Marco Streefkerk
Marco Streefkerk is woonachtig in Haarlem en is werkzaam bij het Stadsarchief Rotterdam als coördinator voor de conversie van collectiedata. Streefkerk is specialist op het gebied van de impact van digitaal op de cultuursector en digitale kansen voor erfgoedinstellingen.

Maria Roosen
Maria Roosen maakt als beeldend kunstenaar beelden, aquarellen en installaties. Ze werkt locatie-specifiek of in opdracht. In haar creatieve praktijk staat het proces van het maken en de verbeelding van innerlijke processen voorop. Het uitgangspunt is haar dagelijkse omgeving en ervaringen. Het maakproces – het handelen, tekenen en glasblazen – bepaalt het eindresultaat. Ze vertegenwoordigde eerder Nederland op de Biënnale van Venetië en won meerdere prijzen.

Marianne Eekhout
Marianne Eekhout is conservator en historicus. Sinds 2015 werkt zij als conservator geschiedenis bij het Dordrechts Museum, Het Hof van Nederland, Regionaal Archief Dordrecht en Huis Van Gijn. Sinds 2008 houdt zij zich professioneel bezig met Nederlandse geschiedenis en materiële cultuur (in musea). In 2014 promoveerde zij op een proefschrift over memorabilia van de Tachtigjarige Oorlog aan de Universiteit Leiden. Tevens was zij in 2014 dr. Ernst Crone Fellow in Het Scheepvaartmuseum in Amsterdam. Ze maakt tentoonstellingen over mijlpalen in de Dordtse geschiedenis (2018 – Synode van Dordrecht, 2019 – 800 jaar Dordrecht, 2021 – St. Elisabethsvloed), geeft lezingen en publiceert in wetenschappelijke en populaire tijdschriften.

Mariska van den Berg
Mariska van den Berg woont en werkt in Amsterdam. Ze heeft kunstgeschiedenis en kunst & beleid gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen. Momenteel is ze als theoriedocent verbonden aan het Master Institute of Visual Cultures aan de St. Joost academie in Den Bosch, daarnaast schrijft ze regelmatig over beeldende kunst en is ze werkzaam als tentoonstellingsmaker. Haar interesses zijn: de positie van de artistieke praktijk in onze veranderende samenleving; hun (mogelijke) weerklank in het publieke domein; evenals de rol van theorie in de hedendaagse artistieke praktijk.

Marja Bloem
Marja Bloem, woonachtig te Amsterdam, is freelance kunsthistoricus en criticus, gespecialiseerd in kunst na de jaren 1960 en historische textiel. Zij publiceerde en publiceert regelmatig teksten over levende kunstenaars. Daarnaast geeft ze gastcolleges bij verschillende instellingen zoals Arba Brussel. Ze is bestuurslid van de Kunstverein in Amsterdam.

Marleen Hartjes
Marleen Hartjes werkt als projectleider inclusie en toegankelijkheid in het Van Abbemuseum. Daarnaast is ze ook werkzaam als programmaleider art mediation bij de Rijksakademie van beeldende kunsten en als head of fine arts bij Maastricht Institute of Arts. Eerder was ze hoofdredacteur bij We Are Public, directeur en curator van Kunstpodium T en een van de initiatiefnemers en projectleiders van STUDIO i – platform voor inclusieve cultuur (een project van het Stedelijk Museum Amsterdam en het Van Abbemuseum).

Maziar Afrassiabi
Maziar Afrassiabi is een freelance curator en directeur van Rib in Rotterdam. Hij is tevens lid RvT van V2, Lab for the Unstable Media in Rotterdam en docent Art & Research op de St. Joost School of Art & Design. Voorheen was Afrassiabi ook  bestuurslid PlatformBK en van 2016 tot 2020 adviseur Sculpture International Rotterdam.

Michel Hommel
Michel Hommel is werkzaam als hoofd Publiek en Programmering bij het Allard Pierson Museum. Daarvoor was hij werkzaam in vergelijkbare functies bij Teylers Museum en Beeld & Geluid. In Artis was hij programmaker en hoofd Educatie. Hij heeft veel ervaring met de productie van tentoonstellingen en (crossover)programma’s in alle soorten en maten – zowel kunst als wetenschap als geschiedenis – van kleine presentatie tot grote publiekstrekker, voor zoveel mogelijk publieksgroepen.

Milos Trakilovic
Milos Trakilovic is kunstenaar, onderzoeker en schrijver. In zijn praktijk houd hij zich bezig met de gevolgen van digitalisering op het huidige politiek-maatschappelijke klimaat. Hij werkt voornamelijk met bewegend beeld, video, installaties, publicaties en lezingen. Hij studeerde aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam en aan de Universität der Künste te Berlijn. Naast zijn beeldend werk, waarmee hij regelmatig internationaal exposeert, is hij ook werkzaam in het kunstonderwijs zowel in Nederland als in Berlijn, publiceert hij theoretische stukken, geeft hij vaak lezingen en is regelmatig betrokken als spreker in conferenties en symposia in binnen- en buitenland die het spanningsveld tussen digitalisering en kunst onderzoeken en bevragen.

Monika Dahlberg
Monika Dahlberg is beeldend kunstenaar, gevestigd in Kattendijke en Doesburg. Ze is zelfstandig tentoonstellingsontwerper, maakt films, sculpturen, installaties, collages, foto’s en teksten. De sociale, esthetische en politieke kritiek zijn integrale elementen van haar werk. Kenmerkend voor dit werk zijn kunsthistorische verwijzingen naar verschillende culturen die ze koppelt aan haar eigen biografie.

Najah Aouaki
Najah is econoom en grootstedelijk strateeg. Zij ontwikkelt strategieën en concepten voor creatieve en inclusieve steden. In 2005 is zij met Post-graduate Master Metropool Management (2005, EUR) gespecialiseerd in de relatie tussen de kunst & cultuur, de creatieve industrie en stedelijke ontwikkeling en is sindsdien ook werkzaam op dit terrein. Zo heeft ze aan het begin gestaan van het creatieve industrie beleid van de gemeente Amsterdam en is zij als aanjager, ondernemer en verbinder bij vele culturele initiatieven betrokken geweest. Meer recentelijk is zij als strategisch adviseur betrokken bij de totstandkoming van het R&D programma van IDFA Doclab.

Neeltje Timmers
Neeltje Timmers is naast haar werk als kunstdocent, actief binnen de kunstwereld van Curaçao. Ze fungeert als aandrijver van talentontwikkeling en als initiator en curator van plaatselijke tentoonstellingen. Daarnaast is zij nauw betrokken bij het culturele leven in Willemstad en in het bijzonder dat van de historische wijk Otrobanda, waar zij al 25 jaar woont. Zij restaureerde meerdere malen in eigen beheer monumentaal erfgoed in Willemstad en maakt zich hard voor het behoud hiervan.

Nicolette Bartelink
Na haar studie kunstgeschiedenis aan de Rijksuniversiteit Groningen begon Nicolette Bartelink haar loopbaan als projectmedewerker beeldende kunst bij het Groninger Museum. Ze werkte als hoofd presentatie mee aan de totstandkoming van het nieuwe Groninger Museum. Nicolette vervolgde haar loopbaan bij Philips Design, Museum Catharijneconvent, Museum Jan Cunen, het Stadsarchief van Oss en Museum Vlaardingen. Momenteel werkt Bartelink als interim directeur van het nieuwe historisch Museum aan de A in Groningen.

Otto Snoek
Otto Snoek (Rotterdam, 1966) is sinds 1992 documentair fotograaf. Hij werkt aan zelf geïnstigeerde fotoprojecten die de stad als onderwerp of vertrekpunt hebben. Hij heeft naam gemaakt met zijn rauw realistische foto’s van zijn stadsgenoten, maar is evenzo geïnteresseerd in stedelijke ruimte. Snoek heeft meerdere boeken op zijn naam.

Petra Links
Petra Links zet zich in voor het behoud en de toegankelijkheid van cultureel erfgoed vanuit de overtuiging dat het één van de fundamenten is onder onze samenleving. Zij is opgeleid als archivaris en historicus en werkzaam bij Collectie Overijssel in Deventer en Zwolle. Daarnaast is zij actief bij het meer dan 6 eeuwen oude St. Pieters en Bloklands Gasthuis in Amersfoort.

Quinsy Gario
Quinsy Gario is een performance dichter en beeldend kunstenaar. Hij heeft een achtergrond in artistic research, media studies, gender studies en postcolonial studies. In zijn werk richt hij zich op dekoloniaal herinneren. Gario begon in 2011 het performance werk Zwarte Piet Is Racisme. Hij is 2017/2018 BAK Fellow en bestuurslid bij De Appel.

Radna Rumping
Radna Rumping is een onafhankelijke curator, schrijver en radiomaker uit Amsterdam. Haar werk houdt zich bezig met muziekcultuur, hedendaagse kunst, gemeenschappen, de veranderende stedelijke omgeving en vormen van (on)zichtbaarheid. In de afgelopen jaren cureerde ze programma’s bij onder andere de Oude Kerk in Amsterdam en Stroom Den Haag. Ze is mede-oprichter van Ja Ja Ja Nee Nee Nee, een online radioplatform gewijd aan hedendaagse kunst en cultuur. Als lid van het Stadscuratorium adviseert ze de Gemeente Amsterdam over kunst in de publieke ruimte. Na een residency aan de Van Eyck Academie in Maastricht (2016/17) heeft ze ook een autonome praktijk ontplooid, waarin ze tekst en geluid samenbrengt in performatieve lezingen en audio essays.

Raul Balai
Raul Balai is beeldend kunstenaar, gevestigd in Amsterdam. Daarnaast is hij werkzaam als zelfstandig tentoonstellingsontwerper en (kunstenaar-)curator. De afgelopen periode werkte Balai onder andere voor The Black Archives, Het Rembrandt Huis, Het Rijksmuseum en CBK Zuidoost. Tevens is hij lid van de Raad van Toezicht van danstheatergezelschap Don’t Hit Mama.

Rebecca Roskam
Rebecca Roskam is zelfstandig ondernemer in het museale veld op het gebied van beleidsontwikkeling en met een inhoudelijke specialisatie in kunstnijverheid (met een voorkeur voor zilver). Zij werkte eerder bij het in 2018 geopende Museum voor Edelsmeedkunst, Juwelen en Diamant (DIVA) in Antwerpen. Als secretaris van de museum visitaties ontwikkelde zij een brede blik op museale organisaties.

Richard Kofi
Richard Kofi is een kunstenaar, curator en programmeur uit Arnhem. Hij onderzoekt onder andere on-afgeronde geschiedenissen en geeft deze een speculatieve toekomst. Bij zijn aanpak zijn erfgoed, activisme en futurisme onlosmakelijk met elkaar verbonden. Kofi’s werk is interdisciplinair; de vorm laat zich leiden door de thematiek. Zijn meest recente kunstproject C’est l’epoch bestaat uit tekeningen, fotografie, performance en een film waarin hij samen met een collectief aan kunstenaars barbershops verandert in ontmoetingsplaatsen voor debat en activisme. In samenwerking met publicist Simone Zeefuik en het Arnhemse productiehuis La Fam maakt hij de podcast Project Wiaspora, waarin hij de maatschappelijk impact van kunst op lokaal niveau bespreekt. In 2019 is hij genomineerd voor de Museumtalentprijs en de &Award.

Riemer Knoop
Riemer Knoop is sinds 1998 onder de naam Gordion Cultureel Advies zelfstandig micro-ondernemer in de cultuur. Hij adviseert erfgoedinstellingen en overheden, onderwijst en workshopt, onderzoekt en schrijft, in binnen- en buitenland. Ook is hij archeoloog en beleidsadviseur, en bestuurslid bij vier kleinere, veelal ‘sustainistische’ organisaties. Hij gelooft in lokaal engagement, crossovers en de marge.

Robin Waart
Robin Waart werkt als kunstenaar met woorden. Robin zoekt in het gebied tussen taal en beeld naar conventies, clichés en hetgeen overbekend lijkt – maar door herhaling een andere betekenis kan krijgen. Zijn focus ligt op de relaties en verbanden met het werk van anderen. In het verlengde hiervan schrijft hij over kunst en andere kunstenaars.

Roomyla Choenni
Roomyla Choenni is Sectorhoofd Bibliotheek Universiteit van Amsterdam, Hogeschool van Amsterdam en Allard Pierson Museum. Zij is gespecialiseerd in digitalisering, digitale burgerrechten, bedrijfsvoering en management, bibliotheken en musea. Roomyla volgde de ATANA leergang bestuur in de culturele sector. Zij is woonachtig in Haarlem.

Sands Murray-Wassink
Sands Murray-Wassink is schilder, “body artist” (performance, schrijven) en parfum verzamelaar. Zijn specialisaties zijn intersectionele feministische kunst, queer kunst en hij heeft interesse in dekoloniaal denken. Hij is in 1974 geboren in Topeka, Kansas, VS en woont / werkt in Amsterdam sinds 1994. In 1995-1996 was hij deelnemer bij De Ateliers. Momenteel werkt hij samen met de Amsterdamse stichting If I Can’t Dance, I Don’t Want To Be Part Of Your Revolution aan een commissie voor nieuw werk, als gast resident bij de Rijksakademie van beeldende Kunsten. Belangrijkste inspiratiebronnen voor zijn project bij de Rijksakademie met If I Can’t Dance en zijn werk in het algemeen zijn de kunstenaars Carolee Schneemann, Adrian Piper en Hannah Wilke.

Sasha Dees
Sasha Dees werkt en woont sinds 1998 als onafhankelijk producent, curator, en als adviseur voor kunstenaars en kunstinstellingen op het gebied van internationalisering, strategie en “business & ontwikkeling” in Amsterdam en New York. Ze schrijft voor Trendbeheer sinds 2014 en werkt momenteel aan een publicatie over hedendaagse kunsten in het Caribisch gebied.

Sharelly Emanuelson
Sharelly Emanuelson is filmmaker en beeldend kunstenaar. Emanuelson gebruikt film, video, installaties en fotografie als media om haar gedachten, ervaringen en gevoelens rondom cultuur, erfgoed, koloniale overblijfselen, gedrag en relaties in het dagelijks leven uit te drukken en te communiceren. Naast haar eigen praktijk richtte ze Uniarte op, een door kunstenaars gerunde stichting die de zichtbaarheid en ontwikkeling van opkomende professionele kunstenaars in de Caribische regio uitlicht.

Stefanie van Gemert
Stefanie van Gemert werkt sinds 2021 als hoofd educatie & inclusie voor Het Scheepvaartmuseum in Amsterdam. Daarvoor werkte ze ruim 10 jaar als freelancer in de cultuursector waarbij ze zich specialiseerde in inclusieve publieksbemiddeling. Ze leidde projecten en ontwikkelde programma’s voor, onder andere, de Wallace Collection en UCL Museums in Londen, het Tropenmuseum en Stedelijk Museum Amsterdam. Stefanie promoveerde in 2014 aan University College London op het thema ‘nostalgie rondom koloniale cultuurgeschiedenis’. Ze schreef voor STUDIO i (Stedelijk Museum Amsterdam en het Van Abbemuseum) ‘Wat je ziet ben je zelf – Dekoloniaal huiswerk voor rondleider en museum’ (2020).

Stijn van Genuchten
Stijn van Genuchten is 2000 directeur van Openluchtmuseum Het Hoogeland. Daarvoor was hij werkzaam als directeur van het Service- en Adviesbureau Industrieel Erfgoed Nederland (Stabien) en betrokken bij de ontwikkeling van registers voor mobiel erfgoed. Sindsdien houdt hij de ontwikkelingen op het gebied van mobiel erfgoed op afstand in de gaten, onder meer als voorzitter van de beoordelingscommissie van het register Railmonumenten. Naast zijn werkzaamheden voor het openluchtmuseum is hij bestuurlijk actief in diverse organisaties, maar altijd op het snijvlak van roerend en onroerend erfgoed. Hij woont in Warffum.

Thomas Bakker
Thomas Bakker is beeldend kunstenaar. Hij maakt site-specific installaties bestaande uit video, 16mm film en sculptuur. Hij woont en werkt in Breda en is verbonden aan AKV St. Joost in Den Bosch en de Design Academy in Eindhoven. Hij is initiatiefnemer van kunstenaarsinitiatief Club Solo, Breda.

Tirzo Martha
Tirzo Martha is vanuit zijn praktijk als beeldende kunstenaar altijd bezig geweest met het samenwerken met mensen, educatie en vorming. Als gevolg hiervan heeft hij samen met David Bade het instituut Instituto Buena Bista opgezet. Hier is hij zowel als directeur en als kunstenaar bezig in een meester-gezel situatie met de leerlingen aldaar. Vanuit de sociaal geëngageerde projecten hebben zij All You Can Art opgezet i.s.m. Kunsthal Rotterdam. Martha is zowel op Curaçao, in Nederland en internationaal actief, niet alleen met zijn praktijk als kunstenaar, maar ook met zijn sociale projecten en kunsteducatie.

Urok Shirhan
Urok Shirhan is een Iraaks-geboren Nederlandse kunstenaar en onderzoeker. Ze werkt op het snijvlak van performance, beeldende kunst en kritische theorie. Haar praktijk onderzoekt de politiek en poëtica van geluid, beeld en spraak in relatie tot macht en affect, waarbij kwesties rond identiteit en ontheemding van bijzonder belang zijn. Urok’s meest recente onderzoek richt zich op de rol van de stem in verhouding tot vormen van collectiviteit en toebehoren. Urok is onderzoeksfellow geweest bij BAK, basis voor hedendaagse kunst, de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW), de Jan van Eyck Academie en Ashkal Alwan in Beiroet, Libanon. Urok woont en werkt in Athene en Utrecht.

Youri Appelo
Youri David Appelo is onafhankelijk curator, gevestigd in Arnhem. Momenteel werkt hij als artistiek leider voor Expoplu, is hij lid van de programmacommissie van VHDG, geeft hij gastlessen aan ArtEZ en is hij bestuurslid van RUIS. In 2018 was hij curator van Day of the Young Artist en curator-in-residence bij Schloss Ringenberg.

Yuki Kho
Yuki Kho is cultuurjournalist en communicatiestrateeg. Zij werkt als online samensteller voor het VPRO cultuurprogramma Mondo. Ook is zij mede-oprichter van VPRO Dorst, Kunst Kijken met Ko & Kho en Naakt op een Kleedje. Tevens is zij bestuurslid bij Young Collector’s Circle.