Biografieën van de adviseurs

Het Mondriaan Fonds heeft een constant roulerende poule aan experts met een diverse achtergrond en specialismes. Bekijk hier de biografieën van de adviseurs.

Afaina de Jong

Afaina de Jong is een Nederlandse architect gevestigd in Amsterdam. Haar studio AFARAI heeft gewerkt voor gerenommeerde instellingen als het Rijksmuseum, de Biënnale van Venetië, het Van Gogh Museum en de Verenigde Naties. De Jong werkt op de grens van architectuur en kunst. Haar werk is diep verbonden met het representeren van mensen en culturele bewegingen die traditioneel niet in ruimtelijke vorm worden weergegeven. De Jong situeert haar werk in de publieke ruimte, als onderdeel van de collectieve verbeelding. De Jong is hoofd van de afdeling Contextual Design MA van Design Academy Eindhoven en is actief geweest in het onderwijs aan de Columbia University GSAPP in New York, KTH in Stockholm, TU Wenen en de Rhode Island School of Design in Providence.

Alessandra Laitempergher

Alessandra Laitempergher is een kunsthistorica en erfgoedspecialist gevestigd in Amsterdam. Voorheen was ze lange tijd verbonden aan Museum Beelden aan Zee als hoofd presentatie en educatie, en als conservator moderne beeldhouwkunst. Tegenwoordig werkt ze als onafhankelijke curator en creatief producent, waarbij ze zich richt op het onderzoeken van de integratie van kunst in de samenleving. Haar expertise omvat diverse terreinen, waaronder ruimtelijke kunst en film, met een specifieke focus op publieksbereik. Alessandra onderzoekt momenteel de rol van kunst in individuele gezondheid en welzijn, in samenwerking met het OLVG, de UVA en het Amsterdam Museum. Ze verkent ook vrouwelijke perspectieven op het lichaam en de relatie van de mens met de natuur. Tot slot, deelt Alessandra haar kennis met opkomende kunstenaars en verzorgt ze workshops over portfolio’s en artists‘ statements, onder andere bij de HKU in Utrecht. 

Alex van Stipriaan

Alex van Stipriaan uit Amsterdam is historicus en erfgoedspecialist, met name wat betreft het Caribisch gebied en zijn diaspora in Nederland. Hij is emeritus hoogleraar van de Erasmus Universiteit en was ook lang verbonden aan het Tropenmuseum (tegenwoordig het Wereldmuseum(. Hij werkt als zelfstandig adviseur en onderzoeker; voornamelijk op het snijvlak van Caribisch(e) erfgoed en kunst en alles wat te maken heeft met de Atlantische slavernij en zijn hedendaagse doorwerkingen. Alex publiceerde onder andere Antilliaans Erfgoed en Rotterdam in Slavernij (kreeg de Dutilhprijs 2022). Ook maakt hij tentoonstellingen zoals Zwart & Wit in het Tropenmuseum en Verborgen Noord-Holland voor Paviljoen Welgelegen. Tot slot, adviseert Van Stipriaan bij de realisatie van het Nationaal Slavernijmuseum.

Anna Tiedink

Anna Tiedink woont in Amsterdam, maar de provincie is tot nu toe meestal haar professionele speelveld geweest. Als hoofd van een afdeling educatie, publiek of presentatie heeft zij op verschillende plekken in het land bij diverse musea gewerkt. Nu is ze interimmanager en zelfstandig adviseur op het gebied van publieksstrategie en positioneringtrajecten. Haar kracht is haar integrale blik; het in samenhang zien van alle aspecten van een museum. 

Anne Elisabeth Witsenburg

Anne Witsenburg woont en werkt sinds 2012 op Aruba. Ze heeft een achtergrond in bouwkunde en bestuurskunde. Anne heeft altijd gewerkt op het snijvlak van mensen, techniek en financiën en heeft een grote voorliefde voor cultureel erfgoed. Ze richt zich vooral op innovatie, duurzaamheid en de connectie van materieel en immaterieel erfgoed. Als directeur van Stichting Monumentenfonds Aruba heeft zij de organisatie opgebouwd tot een netwerkorganisatie die zorgt draagt voor het behoud van het cultureel erfgoed voor de komende generaties. Vanaf de oprichting in 2014 is Anne ook voorzitter van het Dutch Caribbean Heritage Platform. Deze organisatie verbindt stichtingen door pragmatisch met elkaar samen te werken, met respect voor alle verschillen tussen de eilanden en Europees Nederland.  

Ardjuna Candotti

Ardjuna Candotti is erfgoedspecialist en actief als educator, co-curator en adviseur. Ze werkt met name op het gebied van kolonialisme en de doorwerking daarvan in Nederland en Indonesië. Momenteel is ze als educator verbonden aan Rijksmuseum Amsterdam. Eerder ontwikkelde en leidde ze educatie-, participatie- en tentoonstellingsprojecten voor onder meer het Haags Historisch Museum, Wereldmuseum (voorheen Tropenmuseum), Imagine IC, Joods Cultureel Kwartier en het Indisch Herinneringscentrum. Ook was ze lid van de Commissie ‘Versterking Kennis geschiedenis van voormalig Nederlands-Indië.’

Arjen Broerstra

Arjen Boerstra woont in het rustieke dorp Den Horn en werkt als zelfstandig beeldend kunstenaar in zijn werkplaats/studio aan de rand van de stad Groningen. Zijn werk varieert van permanente projecten in de openbare ruimte tot tijdelijke performatieve installaties – vaak in het decor van het landschap maar ook in allerlei kunstruimtes, galeries en musea. Naast het kunstenaarschap deelt hij zijn expertise als docent beeldhouwen, installatie en performance aan de Academie Minerva in Groningen.

Arnold Lubbers

Arnold Lubbers, geboren in Groningen, woont in Schiedam en is senior beleidsmedewerker in het domein Sociale en Geesteswetenschappen van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). Hij promoveerde in 2014 op een dissertatie over immaterieel erfgoed (leescultuur) aan de Universiteit van Amsterdam. Bij NWO coördineert hij het beleid voor inclusie en sociale veiligheid, evenals het programma voor de SSS ABC eilanden. Hij werkte aan Europees beleid en financiering ten aanzien van onderzoek naar cultureel erfgoed en de creatieve industrie. Hij werkte daarvoor samen met de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed en nam zitting in de Nederlandse Onderzoeksraad Erfgoed. Hij is lid van de raad van toezicht van Stichting Ellae. 

Barbara Strating

Barbara Strating woont in Maastricht waar ze werkt als conservator beeldende kunst en programmamaker bij de Universiteit Maastricht. De collectie van de Universiteit Maastricht bestaat voornamelijk uit kunstwerken van Limburgse kunstenaars met een landelijk profiel. Als programmamaker is Strating gespecialiseerd in de relatie tussen kunst en wetenschap. Ook werkt ze als interviewer voor cultuurinstellingen in Zuid-Limburg. Sinds 2015 is Strating als filosoof en ervaringsdeskundige betrokken bij het toegankelijk maken van het Van Abbemuseum voor mensen met een zintuiglijke beperking, met als voorlopig hoogtepunt de collectiepresentatie Dwarsverbanden.

Benoît Mater

Benoît Mater is transitiemanager/kwartiermaker bij de gemeente Heerlen. Ze werkt onder andere aan de realisatie van een nieuwe Romeins Museum – de opvolger van het Thermenmuseum – met als topstuk het rijksmonument ‘Romeinse badhuis’. Benoît is eigenaar van het cultureel adviesbureau eVa Interpretation. Na haar promotie in de mediterrane archeologie aan de Vrije Universiteit, heeft ze gewerkt als conservator en projectleider in het Drents Museum, als directeur van Museum Wierdenland en als conservator en manager publiek bij het Limburgs Museum. Ze heeft ervaring in samenwerkingsprojecten met culturele instellingen in België, Duitsland, Italië, Canada en China. Ze woont nu in Schinnen, Limburg.

Chantal Tjin

Chantal Tjin is zelfstandig programmamaker, adviseur en producent in de culturele sector. Ze heeft jaren als maker en eindredacteur gewerkt bij de Multiculturele Televisie Nederland. Chantal heeft als (uitvoerend) producent gewerkt met filmmakers als Ida Does en Cindy Kerseborn. Voor musea zoals het Rijksmuseum, Museum het Rembrandthuis en Museum Van Loon is ze programmamaker en sparringspartner en stelt ze de publieksactiviteiten rond tentoonstellingen inhoudelijk en conceptueel samen.

Claudio Ritfeld

Claudio Ritfeld (Amsterdam) is sinds 2010 creatief ondernemer en hij ontwikkelde zijn professionele carrière als autodidactisch allround kunstenaar binnen een breed spectrum; van popmuziek tot hedendaagse performancekunst en van regie tot curatorschap. In de zomer van 2022 studeerde Ritfeld af aan DAS Theater, een masteropleiding voor op onderzoek gebaseerde artistieke praktijken. Zijn artistieke opleiding begon in 2005 bij theatergezelschap 020, onder begeleiding van choreograaf Maxi Hill. In 2020 debuteerde Ritfeld als curator beeldende kunst met de groepstentoonstelling Pop-Up Mosque en in 2023 werd zijn tentoonstelling Knights in Shining Armour (reappropriating the appropriated) benoemd tot beste tentoonstelling (van het eerste en tweede kwartaal) door Het Parool. Momenteel werkt Ritfeld als zelfstandig programmeur en curator bij onder meer CBK Zuidoost en W139.

Daniella Britt

Daniella Britt is science communication coordinator voor het NWO project Island(er)s at the Helm. Daarnaast is ze zelfstandig bezig met projecten en samenwerkingen rondom de koloniale geschiedenis van de ABCSSS-eilanden. Ze is geboren en getogen op Aruba waar ze reeds werkte bij het Nationaal Archief, de nationale bibliotheek en voor diverse projecten die zich richten op erfgoed en sociale vraagstukken. Britt is woonachtig en werkend in Amsterdam en Leiden.

Daniëlle Lokin

Na haar studie kunstgeschiedenis in Leiden begon Daniëlle Lokin haar loopbaan in 1982 als docent aan de Academie voor Industriële Vormgeving (nu Design Academy) en directeur van het Schoenenmuseum. Daarna was zij lang directeur van de gemeentemusea in Delft: Het Prinsenhof, Nusantara en Lambert van Meerten. Daniëlle is sinds 2012 zelfstandig werkzaam als manager, curator en adviseur beeldende kunst en erfgoed. Zij heeft onder andere opdrachten gedaan als manager collectiebeheer bij het Stedelijk Museum in Amsterdam, kwartiermaker Stad(s)huis Bolsward, projectleider SLEM, directeur Speelgoedmuseum Kinderwereld en adviseur van de Kunstraad Groningen. Daarnaast is zij bestuurslid van Land Art Delft en lid van de raad van toezicht van Kranenburgh in Bergen. 

Davida de Hond

Davida de Hond, woont in het Gelderse Oosterbeek. Als Hoofd Publiek en Programma maakt Davida onderdeel uit van het MT van Museum Arnhem. Davida richt zich op samenwerking, participatie en inclusie binnen de brede cultuur- en erfgoedsector.

Dieke Venema

Dieke Venema is werkzaam als beeldend kunstenaar. Ze woont en werkt in Valkenswaard. Haar praktijk bestaat uit sculpturen, tekeningen en installaties van onder andere papier, brons, beton, keramiek en aluminium. Materialiteit speelt in haar werk altijd een grote rol. Dieke werkte onder andere bij het Europees Keramisch Werkcentrum, De Fabriek Eindhoven, Make Eindhoven en De Ateliers in Amsterdam. Daarnaast maakt ze deel uit van het artistieke team van De Fabriek in Eindhoven. 

Dorothé Orczyk

Dorothé Orczyk werkt als curator hedendaagse kunst en is promovenda aan de Universiteit van Amsterdam. Momenteel werkt zij aan het curatorial en promotieonderzoeksproject ‘Performance Art as Female Resistance‘. In dit project onderzoekt Orczyk hoe performancekunst werd en wordt gebruikt als een vorm van (politiek) verzet door Poolse vrouwelijke kunstenaars die hun praktijk begonnen tijdens de Poolse Volksrepubliek (1952-1989) en deze voortzetten na de val van de Muur. Orczyk werkte eerder onder andere als gallery director bij Ellen de Bruijne PROJECTS en was medeoprichter en curator van de tentoonstellingsruimte ROZENSTRAAT – a rose is a rose is a rose in Amsterdam. Haar interesse als curator gaat uit naar performancekunst met een focus op sociaal geëngageerde en feministische kunstpraktijken. 

Elise ’t Hart

Elise ’t Hart is (geluids)kunstenaar en oprichter van het Instituut voor Huisgeluid. Ze gebruikt geluid om haar verhalen te vertellen en vertelt verhalen over geluiden. De wereld van geluid – hoe wij ons in deze wereld bevinden en hoe wij deze wereld ervaren – fascineert haar: “We zijn enorm gefocust op beeld (eerst zien dan geloven) dat we haast vergeten hoe geluid ons dichtbij ons voelen brengt. Geluid is immers trilling, soms letterlijk voelbaar.” Elise maakt mensen middels installaties, podcasts, workshops, composities en presentaties bewust van ons alledaagse geluid. Een meer volledige ervaring van onze omgeving is het resultaat. Elise werkt 1 dag in week als docent op de HKU (Fine Art) en werkte binnen organisaties als DordtYart en Art Rotterdam.

Ellen de Haan

Ellen de Haan is codirecteur van kunstinitiatief het resort in Groningen en grafisch ontwerper. Vanuit een voorliefde voor printed matter is ze medeorganisator van SPREAD zinefest. Eerder heeft ze projecten opgezet voor startende kunstenaars zoals het postacademisch mentortraject about:blank en verkoopplatform De salon. Ze woont en werkt in Groningen. Ze woont en werkt in Groningen.

Ellen ter Hofstede

Ellen ter Hofstede is hoofd publiek bij het Drents Museum in Assen en in die rol eindverantwoordelijk voor alle zaken die te maken hebben met de publieksreis. Ellen is vice-voorzitter van stichting Platform Drentse Musea, die meer dan 50 musea adviseert, verbindt en ondersteunt bij het in stand houden en ontsluiten van het Drentse culturele erfgoed. Daarnaast is zij bestuurslid van stichting Van Gogh Europe waarin 23 locaties en musea in Nederland, België, Frankrijk en Engeland zich verenigd hebben voor het behoud en de collectieve promotie van Van Goghs erfgoed. Tot slot, heeft ze zitting in de raad van toezicht van het Museum aan de A in haar woonplaats Groningen. 

Esther Polak

Esther Polak woont en werkt afwisselend in Amsterdam en de IJssel-uiterwaarden boven Zutphen. Esther’s specialisaties als adviseur zijn de thema’s landschap en mobiliteit, het landelijk gebied, audiovisuele werken zoals film, video of geluidskunst en digitale media.
Samen met Ivar van Bekkum vormt ze het kunstenaarsduo PolakVanBekkum. Hun werk richt zich op landschap en mobiliteit. Geworteld in de geschiedenis van de Nederlandse realistische landschapsweergave, omarmen zij nieuwe technologieën om persoonlijke ervaringen van ruimtes in de stad en op het platteland uit te drukken. Hun experimentele films zijn vertoond op festivals als IDFA, IFFR, NFF, Visions du Réel en Berlinale. .

Gabriel Lester

Gabriel Lester is uitvinder en kunstenaar en woonachtig in Amsterdam. Lester’s praktijk bestaat uit filmregie, schrijven, vormgeven, muziek maken en doceren (Sandberg, Rietveld en de Design Academy). Lester heeft in verschillende besturen gezeten, waaronder van The One Minutes en de raad van toezicht van Kunstinstituut Melly. Tegenwoordig is Lester voorzitter van het Fonds Kwadraat. Lester nam deel aan vele internationale tentoonstellingen, waaronder Documenta en biënnales in Venetië, Sydney, Sao Paulo, Moskou en Beijing. Lester’s specialisaties zijn publiek spreken en contacten en verbanden leggen.

Hans Wilschut

Hans Wilschut woont en werkt in Rotterdam en Napels. Hij heeft een autonome praktijk en werkt met fotografie en film. Urbane landschappen zijn dikwijls de aanleiding voor zijn beeldende werk. Zijn veelzijdige projecten variëren van groot formaat fotowerken en films tot publicaties. Hij was mede-oprichter van de MK Award. Daarnaast was hij enige tijd verbonden als docent aan het Piet Zwart Instituut en lid van de beroepsveldcommissie aan de Academie voor Beeldcreatie. Momenteel is hij als hybrid teacher verbonden aan de TU van Eindhoven. Zijn werk is vertoond in musea als het Fries Museum, het Centraal Museum, Museum Boijmans van Beuningen, Platforme 10 in Lausanne, Museum Maat in Lisboa en Museum Maxxi in Rome.

Henny Overbeek

Henny Overbeek is beeldend kunstenaar, curator, organisator en uitgever. Zijn beeldende werk bestaat uit grote balpentekeningen, collages, installaties en kunstenaarsboeken. Zijn doorlopende project ‘The Books Happen’ is een bijzonder project dat kunstenaars uit verschillende disciplines, generaties en achtergronden samenbrengt om unieke kunstenaarsboeken te ontwikkelen. Het draait in dit project om de bevordering van samenwerking en gemeenschapszin binnen een door Overbeek gecrëeerd kunstenaarsnetwerk. Het resultaat is een groeiende collectie van tientallen unieke kunstenaarsboeken, elk met een eigen verhaal en persoonlijkheid. Overbeek woont en werkt in Utrecht.

Iris Kensmil

Beeldend kunstenaar Iris Kensmil (Amsterdam) richt zich op de eigen kracht van Zwarte mensen vanuit een feministisch perspectief. In haar schilderijen, tekeningen en installaties verbeeldt zij belangrijke Zwarte schrijvers, muzikanten en activisten. Daarnaast biedt zij een eigen en onderbelicht perspectief op de geschiedenis van Zwarte stemmen en ervaringen in het streven naar emancipatie en vooruitgang. De wijze waarop zij deze thematiek verbeeld kenmerkt zich door de heldere confronterende stijl. Haar werk is een bewijs van de kracht van kunst om dominante verhalen uit te dagen en gemarginaliseerde perspectieven te verheffen. Kensmil vertegenwoordigde in 2019 Nederland op de Biënnale in Venetië en haar werk wordt getoond in vele musea in diverse landen.

Jason-Hendrik Hansma

Jason Hendrik-Hansma is een Rotterdamse kunstenaar, curator, schrijver en directeur van een kunstruimte. Hansma’s werk onderzoekt taal (en het verlies van taal) en de rol hiervan binnen de politiek van visuele cultuur.
Tentoonstellingen, performances, lezingen en screenings van Jason waren te zien bij UNESCO, Maison van Doesburg, KADIST, Frac Nouvelle-Aquitaine MÉCA, Art Basel Hong Kong’s Satellite Program, Eye Filmmuseum, Ludwig Forum für Internationale Kunst, Contemporary Art Centre Vilnius, Centre Georges Pompidou, Parc Saint-Léger Centre d’art Contemporain, Centre International d’art et du paysage de l’île de Vassivière, Center For Contemporary Art Futura, Jan van Eyck en De Appel.

Jasper Hagenaar

Jasper Hagenaar is beeldend kunstenaar en is woon- en werkzaam in Hedikhuizen, Noord Brabant. Zijn schilderijen en tekeningen zijn opgenomen in collecties in binnen- en buitenland. Hij was resident aan de Rijksakademie en won in 2012 de Koninklijke Prijs voor de Schilderkunst. Van 2014 tot 2020 was hij lid van de kunstcommissie van het KFHeinfonds en momenteel maakt hij deel uit van de selectiecommissie van stichting Art Utrecht. Ook doceerde hij aan de HKU en ArtEZ Zwolle.  

Jasper van Es

Jasper van Es is een curator en organisator gespecialiseerd in Graffiti en Urban Interventions. Hij is mede-oprichter van PAPERJAM, een creatief bureau dat zich richt op het creëren en promoten van culturele evenementen, tentoonstellingen en kunstinstallaties. Ook is hij oprichter van MrVains een stichting die ten doel heeft de belangen te behartigen van de graffiti en urban art community en inspirerende projecten binnen de graffiti en urban art te initiëren en ondersteunen. Jasper is onderdeel van de creatieve raad, en actief betrokken in verschillende rollen bij EMOVES, een coöperatie die bestaat uit verschillende leden uit de urban culture en evenementen en activiteiten organiseert.

Jean Bernard Koeman

Jean Bernard Koeman is beeldend kunstenaar, tentoonstellingsmaker en scenograaf. Hij maakt tekeningen, sculpturen en installaties. Als docent was hij vele jaren verbonden aan de Master of Art in Public Sphere in Zwitserland, het Sandberg Instituut en de Jan van Eyck Academie. Sinds 2014 is hij als supervisor werkzaam bij het PhD Arts-programma van ACPA, Leiden en als docent Curatorial Practice voor de Rietveld Akademie. Als tentoonstellingsmaker en scenograaf is hij cultureel onderzoeker. Koeman bouwde de laatste jaren installaties en architecturale presentaties in musea en kunstinstellingen in Europa en ver daarbuiten. De installaties vinden hun oorsprong in taal en architectuur. Hij maakt bouwsels met menselijke eigenschappen.

Jenny Smets

Jenny Smets is werkzaam als kunsthistoricus gespecialiseerd in hedendaagse fotografie en is gevestigd in Amsterdam. Ze werkt als zelfstandig curator, docent en auteur voor verschillende opdrachtgevers waaronder Rijksmuseum Amsterdam, Fotomuseum Rotterdam, Fotodok in Utrecht, Stedelijk Museum Breda en De Groene Amsterdammer. In het verleden werkte zij als fotoredacteur voor onder meer Vrij Nederland en als docent voor de KABK in Den Haag.

Johannes Schwartz

Johannes Schwartz is een kunstenaar uit München en woont en werkt momenteel in Amsterdam. Schwartz studeerde fotografie aan de Gerrit Rietveld Academie. Samenwerkingen met andere kunstenaars, ontwerpers en instellingen zijn een essentieel onderdeel van zijn werk. Zowel het archief als het gevonden/anonieme beeld zijn een belangrijke bron voor hem bij het heroverwegen van beelden en het construeren van verbanden. Zijn werk is opgenomen in de collectie van het Stedelijk Museum Amsterdam, ABN AMRO Kunstcollectie, AkzoNobel Art Foundation, Fotomuseum Den Haag, Van Gogh Museum Amsterdam, Caldic Collectie, Van den Broek Foundation en de Deutsche Ausgleichsbank. In 2011 was hij een van de deelnemers van ‘Opera aperta’, de Nederlandse inzending voor de Biënnale van Venetië. 

Jonathan van Doornum

Jonathan van Doornum is beeldend kunstenaar en is (inter)nationaal werkzaam vanuit Zwolle. Zijn praktijk is gericht op beeldhouwkunst en installaties. Hij heeft deelgenomen aan verschillende artist-in-residence programma’s in Europa. Daarnaast is hij verbonden aan de ArtEZ University of the Arts als docent en aan de Gemeente Zwolle als adviseur kunst in de openbare ruimte en ad hoc curator.

Josine Siderius

Josine Sibum Siderius werkt in Hengelo als hoofd publiek en presentaties van het Oyfo Techniekmuseum & Kunstpodium. Daarnaast is ze voorzitter van de adviescommissie BKV in Hengelo en is ze lid van de raad van toezicht van Sickhouse; een nieuw kunstplatform in Enschede dat zich bezighoudt met de impact van spel- en gamecultuur op de samenleving. Eerder was ze directeur van kunstenaarsresidencies Hotel Maria Kapel en Kunsthuis SYB en was ze onder andere werkzaam bij CBK Rotterdam en Kunstinstituut Melly. Ze studeerde aan Academie Minerva en aan de RuG in Groningen.

Julius Thissen

Julius Thissen is beeldend kunstenaar en artistiek onderzoeker, wonend en werkend in Arnhem. In zijn beeldende praktijk werkt hij met de media fotografie, film en performance. Zijn werken onderzoeken hoofdzakelijk gemeenschapszin en representatie, gender, in het bijzonder masculiniteit, hedendaagse prestatiecultuur, de invloed van sociale verwachtingen op ons gedrag, sport en competitie. Binnen zijn artistiek onderzoek focust Thissen op het onderzoeken van diversificatieprocessen binnen de creatieve sector, in het bijzonder in musea. Hij doet dit door middel van het organiseren van artistieke community-based onderzoeksprojecten, het ontwikkelen van residenties en het adviseren van musea en culturele instellingen.

Katja Mater

Katja Mater is beeldend kunstenaar, filmmaker, editor, organisator, onderzoeker en docent met een praktijk die zich richt op de parameters van fotografie en film als niet-transparante media. Naast een solopraktijk als beeldend kunstenaar is Katja betrokken bij verschillende samenwerkingsprojecten, bijvoorbeeld als redacteur van Girls Like Us Magazine sinds 2014 en als een van de oprichters van Mothers & Daughters, een bar voor lesbische en transpersonen.

Kevin Osepa

Kevin Osepa (Curaçao, 1994) woont en werkt in Amsterdam. Hij is gefascineerd door thema’s als Afro-spiritualiteit, seksualiteit, mannelijkheid en dekolonisatie. Door middel van verhalen met de focus op de voormalige Nederlandse Antillen en het Caribisch gebied onderzoekt Osepa grote sociale implicaties en relevantie. Osepa gebruikt verschillende media, waaronder fotografie en film, om deze verhalen te vertellen. Naast zijn eigen praktijk is Osepa ook docent fotografie bij de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. Osepa’s werk is tentoongesteld in instituten zoals het Nederlands Fotomuseum en Depot Booijmans. In 2018 werd hij de jongste genomineerde voor de Volkskrant Beeldende Kunstprijs en in 2022 won Osepa het Gouden Kalf voor Beste Korte Film op het Nederlands Film Festival. 

Kevin van Braak

Kevin van Braak is beeldend kunstenaar. In zijn werk zoekt Van Braak altijd een kritische weg, daarbij vertrouwend op verbinding en interactie. De afgelopen jaren is hij zich intensief gaan bezighouden met Indonesië. Een persoonlijk verhaal groeide uit tot een bredere interesse in het Nederlands koloniaal verleden en de gevolgen daarvan. In zijn interdisciplinaire projecten projecten zoekt hij bijna altijd een samenwerking op met meerdere andere kunstenaars, waarbij een uitwisseling en wisselwerking met omgeving, kunstenaars en bezoekers centraal staat. 

Klasien van de Zandschulp

Klasien van de Zandschulp is een interactieve kunstenaar en creatief directeur bij studio affect lab. Ze is winnaar van de Dutch Design Award 2021 (Design Research), IDFA Doclab Immersive Non-Fiction award 2018 en genomineerde van de Gouden Kalf Digital Culture 2021. Ze was fellow bij Sundance New Frontier Story Lab, Institute of Network Cultures en gastonderzoeker bij het Artez Future Makers Institute. Van de Zandschulp is afstudeerdocent aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten (KABK) en bestuurslid van Freaky Dancing. Tot 2022 adviseerde ze ook bij het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie. Van de Zandschulp jureerde voor de IDFA Doclab Immersive Non-Fiction award 2017, het Nederlands Filmfestival Gouden Kalf Interactive award 2018 en SpinAwards AR/VR 2019 en is voormalig coach bij het Vlaams Audiovisueel Fonds.

Koštana Banović

Beeldend kunstenaar en filmmaker Koštana Banovic (Sarajevo) werkt met tekenen, performance, video installatie en film. Ritueel is een terugkerend element in haar werk; als choreografie dat objecten activeert en laat spreken, en daarmee grenzen tussen uiteenlopende lichamen vervaagt. Het doorbrengen van tijd in gemeenschappen waar het dagelijks leven nauw verbonden is met het rituele is onlosmakelijk verbonden met haar kunstpraktijk. Banovic was docent aan de HKU (2007-2017) en gastdocent aan onder andere de DAI en de Jan van Eyck Academie. Zij is oprichter en artistiek directeur van KAMEN Artist Residency, een interdisciplinair residency programma in Bosnië-Herzegovina, en directeur van het Eastern Neighbours Film Festival in Den Haag.

Krien Clevis

Krien Clevis is beeldend kunstenaar, curator en onderzoeker (PhD) en woont en werkt in Amsterdam. Krien werkt langdurig aan projecten in Rome en Nederland. Haar beroepspraktijk focust zich op de intrinsieke combinatie van kunst, onderzoek en wetenschap. In die hoedanigheid werkt zij aan transformatieprocessen, die zich op verschillende wijzen en op diverse, complex gelaagde plekken afspelen binnen het cultureel, landschap en religieus erfgoedveld. Zo deed zij in Rome onderzoek naar de standpunten van historische beeldmakers op Mijl V en VI van de Via Appia Antica, dat uitmondde in het project REVISITED Via Appia (Museum Het Valkhof,) in samenwerking met archeologen, 3D-dataspecialisten en -ontwikkelaars. In Leiden werkt zij momenteel aan een foto researchproject ‘6 Leidse kerken in Transitie’.

Leana Boven

Leana Boven (Paramaribo) is curator bij Casco Art Institute: Working for the Commons, cultureel programmeur en ook werkzaam als docent aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam.
Haar interesses omvatten counter culture, samenhorigheid en verbondenheid binnen diaspora gemeenschappen, ruimtelijke rechtvaardigheid, dekoloniale klimaatrechtvaardigheid en collectieve en gemeenschappelijke zorg.

Lema Salah

Lema Salah is historicus en diversiteit- en inclusie expert. Momenteel is zij als promovendus werkzaam aan de Radboud Universiteit Nijmegen waar zij onderzoek doet naar inclusief leiderschap en organisatiecultuur. Andere onderzoeksthema’s zijn conflictstudies, militaire geschiedenis, VN genderbeleid en Afghanistan. Tevens is zij bestuurslid van het JongKNHG (Koninklijk Nederlands Historisch Genootschap) en D&I-adviseur bij Erfgoed Brabant. Als programmamaker organiseert ze lezingen en evenementen over maatschappelijke onderwerpen waarbij raakvlakken tussen de academische wereld en de culturele sector centraal staan, altijd benaderd vanuit een intersectioneel perspectief. Verder treedt zij regelmatig op als moderator of dagvoorzitter.

Lidwien van de Ven

Biografie volgt later.

Liesbeth Labeur

Liesbeth Labeur is beeldend kunstenaar en woont en werkt in Middelburg, Zeeland. Ze groeide op aan de andere kant van de oceaan, op Curaçao. Labeur studeerde autonome kunst aan de Akademie voor kunst en vormgeving St. Joost in Breda. In haar artistieke praktijk staan Babylonische beeldverwarring en piëtistisch vormgebruik centraal. Dit uit zich enerzijds in intiem lokaal inktwerk en anderzijds in deelname aan uitbundige kunstprojecten waarin men de kunsttaal spreekt met iedereen overal vandaan. Tevens heeft ze een fascinatie voor geschiedenis.

Lieven Hendriks

Lieven Hendriks is beeldend kunstenaar. In 1994-1996 was Lieven deelnemer van de Ateliers in Amsterdam en tegenwoordig exposeert hij in binnen- en buitenland. Zijn schilderijen zijn opgenomen in museale en privécollecties in onder andere de Verenigde Staten, Europa, Japan en Zuid-Amerika. Daarnaast, is hij als kernteam-docent verbonden aan de afdeling Fine Art van de HKU en als tentoonstellingsmaker aan de presentatie-instelling Omstand in Arnhem, waar Hendriks ook woont en werkt.

Liza Voetman

Liza Voetman is schrijver, onderzoeker en docent. Momenteel promoveert ze aan de Tilburg University. In haar PhD-project ontwikkelt zij een nieuwe conceptualisering van de kritische tegenstem in de hedendaagse praktijk van kunst onder de neoliberale politieke condities van de 21e eeuw. Ze schrijft onder meer voor Metropolis M, Kunsthuis SYB en publiceerde de essayreeks ‘Wat is een goede wereld? Internationalisering in een post-coronasamenleving’ bij uitgeverij APE. Eerder was ze curator bij kunstinitiatief PARK. Liza geeft les en is coördinator aan Fontys Academy of the Arts in Tilburg, waar ze ook woont. 

Maaike Kool

Maaike Kool studeerde geschiedenis in Nijmegen, met als specialisatie cultuur- en mentaliteitsgeschiedenis en beeldvorming. Maaike werkte voor verschillende musea en erfgoedinstellingen, zoals het Afrika Museum (nu het Wereldmuseum Berg en Dal), Kasteel Doornenburg en het Stadsmuseum Doetinchem, waar zij directeur was. Momenteel werkt Kool als zelfstandige voor cultuureducatie instelling Clink! en de Stichting MaelWael en Lymborch. Daarnaast is ze bestuurssecretaris bij Museum Villa Mondriaan in Winterswijk, ballotagelid van de internationale kunstmanifestatie Huntenkunst en yogadocent. De invloed en doorwerking van geschiedenis, kunst en erfgoed op onze identiteit en gezondheid heeft haar speciale interesse, evenals de erfgoed vrijwilliger.

Maaike Pilgram

Maaike Pilgram werkt als freelance tekstschrijver voor onder andere het Rijksmuseum, het Dordrechts Museum en het Joods Cultureel Kwartier. Ze woont afwisselend in Nederland en Italië. Met een achtergrond in zowel dramaturgie als onderwijs zoekt ze steeds naar nieuwe vormen van publieksbegeleiding. Eerder werkte ze als redacteur voor AVROTROS-programma’s als Nu te zien en Het geheim van de meester en als coördinator educatie bij het Mauritshuis.

Marcel van den Berg

Marcel van den Berg is beeldend kunstenaar. Zijn werk wordt sterk beïnvloed door hiphop, reggae, funk, jazz, electro en techno. De veelvoorkomende politieke boodschappen in de muziek transformeert hij in zijn werk tot een sterke visuele taal, welke eerder wordt gezien als een ‘intens ritme’ dan als een afgebakend beeld. Marcel exposeert regelmatig in binnen- en buitenland en zijn werk is opgenomen in museale en privécollecties. Naast zijn autonome werk is hij regelmatig betrokken als initiator en curator bij projecten die bewegen op het snijvlak van beeldende kunst, theater, mode, muziek en gastronomie.

Margriet van Klinken

Margriet van Klinken uit Emmen is kunsthistorica en erfgoedspecialist. Momenteel werkt Margriet als teamleider participatie bij de Stichting Kunst & Cultuur (Drenthe en Groningen). Eerder was ze directeur van het Grafisch Museum Groningen, Museum Stad Appingedam, de Vesting Bourtange en Museum Klooster Ter Apel. Ook werkte ze als teamcoördinator bij het CBK Emmen en als bibliotheekmanager in Noorderveld. 

Maria Roosen

Maria Roosen maakt als beeldend kunstenaar beelden, aquarellen en installaties. Ze werkt locatie-specifiek of in opdracht. In haar creatieve praktijk staat het proces van het maken en de verbeelding van innerlijke processen voorop. Het proces van het maken speelt een belangrijke rol in het uiteindelijk beeld of tekening. Want vanuit het handelen, tekenen en glasblazen komen de uiteindelijke beelden tot stand. 

Marianna van der Zwaag

Marianna van der Zwaag is curator en woont en werkt in Amsterdam. Als hoofd presentaties van het Koninklijk Paleis Amsterdam bouwde ze een brede museale kennis en ervaring op. Ze gaf er leiding aan de afdeling die het gebouw presenteert als museum. In haar rol als curator bij Oude Kerk in Amsterdam werkte ze intens samenwerken met hedendaagse kunstenaars. Ook geeft ze sinds 2017 een nieuwe impuls aan Welcome Stranger. Daar werkt ze met kunstenaars in het veelal onontgonnen gebied tussen de persoonlijke, eigen en de publieke ruimte en ontstaan nieuwe kunstwerken op, aan of met het eigen huis van de kunstenaar. Ze volgde de master kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam.

Marie Civikov

Marie Civikov is beeldend kunstenaar, organisator en docent, wonend en werkend in Den Haag. In haar beeldende kunstpraktijk is zij voornamelijk actief als schilder, waarvoor zij in 2011 de Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst kreeg toegekend. In haar werk brengt zij haar persoonlijke familiegeschiedenis in verband met ethische kwesties over afkomst, historie, etniciteit en familiebanden in zowel een (Oost-)Europese als Euraziatische context. Naast haar individuele praktijk werkt zij samen met performance-kunstenaar Voin de Voin met wie zij Æther Haga oprichtte, een platform in Den Haag voor uitwisseling met Æther Art Space in Sofia (Bulgarije), gerund door Voin de Voin. Civikov is tevens lid van de adviescommissie cultuur van de gemeente Alkmaar. 

Marieke Wiegel

Marieke Wiegel woont in Rotterdam en is directeur Stichting Grote Kerk Breda. Al meer dan 25 jaar is zij actief in het culturele veld als manager en curator in organisaties als de stichting World Press Photo (Amsterdam), Magnum Photos (Parijs), het Institut Néerlandais (Parijs) en het Nederlands Fotomuseum (Rotterdam). Momenteel is zij als directeur van de Stichting Grote Kerk Breda verantwoordelijk voor het management, restauratie en onderhoud en de inhoudelijke en culturele profilering van dit 14de-eeuwse rijksmonument. Naast verschillende tentoonstellingen en publicaties op het gebied van fotografie heeft zij ook tentoonstellingen gerealiseerd op het gebied van de hedendaagse kunst en de toegepaste kunsten.

Mariska van den Berg

Mariska van den Berg woont en werkt in Amsterdam. Ze heeft kunstgeschiedenis en kunst & beleid gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen. Momenteel is ze als theoriedocent verbonden aan het Master Institute aan de St.Joost academie in Den Bosch, daarnaast schrijft ze regelmatig over beeldende kunst en is ze werkzaam als tentoonstellingsmaker en redacteur. In The Dialogue Room van TENT Online zijn long-reads van haar hand te lezen. Recent richt ze zich meer op radio en podcast en maakt ze ze onder andere radio voor Radio Paleis Maashaven | Operator (Radio).

Marlon Reina

Marlon Reina is werkzaam als Cultureel Producent op Curaçao in de theater- en erfgoedwereld. Naast zakelijk leider bij het theatergezelschap Teatro Bulabanda is hij ook projectleider geweest bij diverse tentoonstellingen en culturele projecten. Voor het NAAM was hij onder andere projectleider van de tentoonstelling Isla den Nos Bida met Felix de Rooy als curator. Voor de Museumvereniging Curaçao organiseerde hij ook een Museumweekprogramma. Reina combineert een grote passie voor kunst en cultuur met een grote betrokkenheid bij het erfgoed van Curaçao. Daarnaast schrijft Reina gedichten en maakt hij in zijn vrije tijd podcasts over culturele en seksuele diversiteit, sociale en politieke ontwikkelingen.  

Martha Jager

Martha Jager is kunstenaar en curator met een praktijk die zich ontvouwt op het snijvlak van live events, performance, audio en publiceren. Haar werk richt zich op de productie van kunst binnen het alledaagse en het huiselijk domein, met een specifieke aandacht voor persoonlijke geschiedenissen, administratie, egodocumenten, archieven, tekst en taal. Martha is de oprichter en curator van ‘Dear,’; een publicatie platform gericht op kunstenaarsbrieven. Ook is ze medeoprichter en co-curator van Playbill, een platform voor experimentele taal – en tekst gebaseerde kunstpraktijken. 

Martijn van Boven

Het werk van Martijn van Boven (woon en werkzaam in Amsterdam) speelt zich af in het veld van abstracte film en computerkunst. Hierbij combineert hij de mogelijkheden van de hedendaagse computertechnologie voor het genereren van abstracte beelden en (ambient)geluidsomgevingen. Martijn van Boven studeerde Beeld en Geluid aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Zijn werk is op groot aantal (inter)nationale festivals en filmprogramma’s vertoond. Daarnaast is Martijn medeoprichter van <>TAG – een cross-media platform in Den Haag -, is hij redactielid geweest bij het Sonic Acts Festiaval en heeft hij lesgegeven bij ArtEZ.

Martin Brandsma

Martin Brandsma is beeldend kunstenaar en werkt in het Drents-Friese Wold, een nationaal park gelegen op de grens van Friesland en Drenthe. Hij volgt, observeert en maakt contact met klapeksters; een zangvogel met roofvogelachtige eigenschappen. Hij beschouwt klapeksters als gelijkwaardige samenwerkingspartners in een collectieve praktijk. Er is aandacht voor de (kunstmatige) grens tussen mens en natuur en de rol van ‘het geniale dier’, maar ook voor macht, moraal en wet, en de manier waarop kunst daar op kan reflecteren. Het werk heeft veelal een ambigue, ontregelende kant, waarbij grenzen worden afgetast van wat we gewoon vinden. 

Marwan Magroun

Marwan Magroun is fotograaf en filmmaker en woont in Rotterdam. Hij is benoemd tot de Fotograaf des Vaderlands en is zowel adviseur bij het Stimuleringsfonds Creative Industrie als bij het Mondriaan Fonds. Daarnaast is hij jurylid bij de Zilveren Camera.

Maurice Seleky

Maurice Seleky is een ervaren leider in de creatieve en culturele sector, senior communicatiestrateeg, moderator en auteur. Na het Stedelijk Gymnasium in Breda, studeerde hij af in Nederlands Recht aan de Universiteit van Amsterdam en behaalde een propedeusediploma aan de Nederlandse Film- en Televisie Academie. Hij werkte bij diverse communicatiebureaus, was partner bij Novel Creative Consultancy en hoofd marketing & communicatie bij cultureel platform Pakhuis de Zwijger. Sinds 2020 is Seleky hoofd communicatie & marketing en lid van het managementteam van het Amsterdam Museum. In 2021 werd hij genomineerd als ‘Cultuurmarketeer van het Jaar’. Seleky is regelmatig actief als moderator, presentator en spreker. Ook is Seleky auteur van de romans ‘Ego Faber’ en ‘Een tragedie in New York’.

Maziar Afrassiabi

Afrassiabi is een freelance curator en directeur van Rib in Rotterdam. Hij is tevens lid van de Raad van Toezicht van V2, Lab for the Unstable Media in Rotterdam. Van 2016 tot 2020 was Maziar adviseur bij Sculpture International Rotterdam.

Michel Hommel

Michel Hommel is werkzaam als hoofd publiek en programmering bij het Allard Pierson Museum. Daarvoor was hij werkzaam in vergelijkbare functies bij het Teylers Museum en Beeld & Geluid. Bij Artis was hij programmaker en hoofd educatie. Michel heeft veel ervaring met de productie van tentoonstellingen en (crossover)programma’s in alle soorten en maten – zowel kunst als wetenschap als geschiedenis – van kleine presentatie tot grote publiekstrekker, voor zoveel mogelijk publieksgroepen.

Mieke Conijn

Mieke Conijn werkt ruim 25 jaar in de hedendaagse beeldende kunst. Ze is directeur van Kunstenlab; een productiehuis en presentatie-instelling. Daarnaast is ze directeur van de IJsselbiënnale en maakt ze deel uit van verschillende jury’s, commissies en besturen van culturele organisaties. Haar expertise ligt op het gebied van ondernemerschap, het verbinden van kunst en maatschappelijke vraagstukken, cultuurbeleid en kunst in de openbare ruimte.

Mirelva Berghout

Mirelva Berghout is een cultureel programmeur en curator.  Haar focus ligt op hedendaagse fotografie, populaire (beeld)cultuur en dekolonisatie. Ze heeft ervaring in het realiseren van dynamische projecten op internationaal niveau onder andere in New York en Londen. Als gevolg hiervan heeft ze een divers en multidisciplinair netwerk van kunstenaars en creatieven opgebouwd. In haar vorige functies als hoofd projectafdeling en curator bij Foam Fotografie Museum, evenals projectmanager bij Stichting Museumnacht (n8), lag haar focus op samenwerking met en het lokaliseren van opkomend talent. Daarnaast was zij verantwoordelijk voor een groot aantal publieke programma’s als onderdeel van de tentoonstellingsprogrammering van Foam. 

Mohamed Boujarra

Mohamed Boujarra is een veelzijdige kunstenaar die niet alleen zichzelf beweegt, maar ook anderen in beweging zet. Hun gevarieerde dansachtergrond omvat hiphop tot hedendaagse dans aan het Koninklijk Conservatorium in Antwerp, en ze zetten hun onderzoek voort in choreografische kunsten aan de Académie des Beaux Arts in Brussel. In hun rol als vice-directeur van NOLIMITS Art Castle, een kunstruimte die samenwerkingen tussen de outsider- en insider-kunstwereld verkent, brengt Simomo Bouj (pseudoniem) kunstenaars samen die vaak over het hoofd worden gezien door de reguliere kunstscene. Met als doel langdurige samenwerkingen te creëren.

Neeltje Timmers

Neeltje Timmers is naast haar werk als kunstdocent actief binnen de kunstwereld van Curaçao. Ze fungeert als aandrijver van talentontwikkeling en als initiator/ curator van tentoonstellingen. Neeltje beziet de verschillende kanten van het culturele werkveld zowel als educator, als bestuurder van een plaatselijke kunstinstelling en als beschouwer van kunstprojecten en kunstenaars als Tirzo Martha, Cleo de Brabander en Yubi Kirindongo. Daarnaast is zij nauw betrokken bij het culturele leven in Willemstad en dat van de historische wijk Otrobanda, waar zij al ruim 25 jaar woont. Zij restaureerde meerdere malen in eigen beheer monumentaal erfgoed en is betrokken bij activiteiten ter stimulering van het behoud van monumentaal erfgoed in Willemstad.

Nicolette Bartelink

Nicolette Bartelink is een allround museumprofessional. Ze studeerde kunstgeschiedenis in Groningen en begon haar loopbaan bij het Groninger Museum. Als hoofd presentatie werkte ze mee aan de totstandkoming van het nieuwe Groninger Museum. Ze werkte als hoofd presentatie mee aan de totstandkoming van het nieuwe Groninger Museum. Nicolette vervolgde haar loopbaan bij Philips Design, Museum Catharijneconvent, Museum Jan Cunen, het Stadsarchief van Oss en Museum Vlaardingen. Momenteel werkt Bartelink als interim directeur van het nieuwe historisch Museum aan de A in Groningen. Daarnaast is ze onder andere bestuursvoorzitter van Fotofestival Noorderlicht.

Petra Boonstra

Petra Boonstra woont en werkt in Enschede. Ze studeerde autonome kunst aan de AKI en werkt sinds 2014 als curator beeldende kunst bij Concordia kunstruimte. Hier creëert ze een podium om, in nauwe samenwerking met kunstenaars, nieuwe ideeën over kunst te delen en onderzoeken. Petra is als redacteur verbonden aan kunstmagazine Jegens&Tevens waar ze onder meer recensies over actuele exposities publiceert. Ze is bestuurslid van stichting Pers&Prent, die zich inzet voor de vrijheid van meningsuiting en elk jaar de inktspotprijs uitreikt. Als bestuurslid van stichting Cultuurgoed Enschede zet ze projecten op ter behoud van de cultuurhistorische waarden in de stad. Daarnaast is Petra verbonden aan Artist Residencies Enschede, het Micro Music Fund en stichting Oostkunst. 

Petra Noordkamp

Petra Noordkamp is beeldend kunstenaar en woont en werkt in Amsterdam. In haar fotografische werken en korte films onderzoekt ze onder andere hoe persoonlijke ervaringen, herinneringen, dromen en films invloed hebben op de perceptie van architectuur en de stedelijke omgeving. Sinds 2014 is ze ook actief als tentoonstellingsmaker dat haar de gelegenheid biedt om op een andere manier, dan in haar eigen werk, ruimtes te creëren. Haar werk is vertoond in musea als het Solomon R. Guggenheim Museum in New York, het Centre Pompidou in Parijs en het MAXXI in Rome en op filmfestivals als het Internationale Film Festival Rotterdam, Docaviv in tel Aviv en Short Waves in Poznan.

Rik Meijers

Rik Meijers, woonachtig in Maastricht,  is werkzaam als beeldend kunstenaar en maakt voornamelijk bezig met schilderijen en tekeningen. Zijn werk is regelmatig te zien in binnen- en buitenland en werd opgenomen in diverse museale en privécollecties in de Verenigde Staten, Europa en Australië. Hij ontving diverse prijzen was als adviseur verbonden aan de Jan van Eyck Academie en het Fonds BKVB.

Robbie Schweiger

Robbie Schweiger is kunsthistoricus, slavist en onafhankelijk curator. Sinds 2019 is hij als onderzoeker verbonden aan het Stedelijk Museum Amsterdam. Hij schrijft voor verschillende kunsttijdschriften (Metropolis M, Mister Motley, Kunstlicht en Stedelijk Studies), initieert en draagt bij aan (kunstenaars)publicaties en is als gastdocent verbonden aan kunstacademies en universiteiten (Sandberg Instituut, Academie Minerva, Universiteit van Amsterdam, Universiteit Utrecht). In 2023 richtte hij GELIJK IS ONGELIJK op, een projectruimte voor hedendaagse kunst op het voormalige eiland Marken. 

Robin Waart

Robin Waart werkt als kunstenaar met woorden. Robin zoekt in het gebied tussen taal en beeld naar conventies, clichés en hetgeen overbekend lijkt – maar door herhaling een andere betekenis kan krijgen. Zijn focus ligt op de relaties en verbanden met (het werk van) anderen. Dit kan ook de vorm aannemen van artist-curated exhibitions en publicaties. In het verlengde hiervan schrijft hij over kunst en andere kunstenaars.

Roos van Haaften

Roos van Haaften is beeldend kunstenaar. Ze maakt installatiewerk met licht, reflectie en schaduw in respons op een specifieke plek of historie. Haar atelierpraktijk in Amsterdam wisselt ze af met residenties in het buitenland. Daarnaast is ze als docent verbonden aan de afdeling ‘Fine Art and Design in Education’ van Artez Arnhem en ontwikkelt ze educatieve concepten voor musea en erfgoedinstellingen. 

Sharelly Emanuelson

Sharelly Emanuelson materialiseert haar observaties en onderzoek met betrekking tot traditie, erfgoed, emoties en praktijken binnen het alledaagse Caribische leven. Via film, video, installaties, fotografie en gemengde media komt ze tot nieuwe inzichten en methoden die kennisproductie creëren door middel van kunst. In de loop der jaren heeft ze ervaring opgedaan door zelf creatieve film- en kunstprojecten te initiëren, een non-profit kunstplatform te starten, werk in opdracht te maken, het ontvangen van prijzen en subsidies, deelname aan residenties en adviesraden en door academisch onderzoek te doen in het Caribisch gebied. 

Stephanie van Heijningen

Stephanie van Heijningen, geboren op Curaçao, is werkzaam als freelance sociaal, cultureel en gedragsonderzoeker. Met passie zet Stephanie zich in voor kennisvergaring op het gebied van cultureel erfgoed, stedelijke ontwikkeling, volksgezondheid en migratie op de eilanden Curaçao, Aruba en Bonaire. Naast het uitvoeren van onderzoek is Stephanie ook gastdocent aan de University of Curaçao en werkt ze graag ook aan creatieve projecten, zoals documentaire films, podcasts en ontwerpopdrachten.

Stefanie van Gemert

Stefanie van Gemert werkt sinds 2021 als hoofd educatie & inclusie voor Het Scheepvaartmuseum in Amsterdam. Daarvoor werkte ze ruim 10 jaar als freelancer in de cultuursector waarbij ze zich specialiseerde in inclusieve publieksbemiddeling. Ze leidde projecten en ontwikkelde programma’s voor, onder andere, de Wallace Collection en UCL Museums in Londen, en het Tropenmuseum en Stedelijk Museum Amsterdam. Voor STUDIO i (Stedelijk Museum Amsterdam en het Van Abbemuseum) schreef ze ‘Wat je ziet ben je zelf – Dekoloniaal huiswerk voor rondleider en museum’ waarbij ze de positie van de rondleider in het inclusiedebat verkende. Stefanie promoveerde in 2014 aan University College London op het thema ‘nostalgie rondom koloniale cultuurgeschiedenis’.

Sylvana Terlage

Sylvana Terlage is een vooraanstaande communicatieprofessional en ervaren mediakenner met meer dan 20 jaar expertise binnen diverse mediavormen. Haar specialisatie omvat communicatie en conceptontwikkeling op crossmediale kanalen. Haar professionele loopbaan omvat een rijk scala aan rollen; variërend van zelfstandig producent, verslaggever, item-regisseur, schrijver, redacteur, onderzoeker tot camjo voor diverse televisieprogramma’s. Daarnaast heeft Sylvana ruime ervaring in project- en campagnemanagement, marketing en communicatie. Sylvana combineert haar expertise in media, communicatie en leiderschap met haar passie voor het belichten van cruciale onderbelichte verhalen en historische aspecten, waarmee ze een blijvende en positieve impact heeft op de maatschappij. 

Tanja Smeets

Beeldend kunstenaar Tanja Smeets woont en werkt in Utrecht. Smeets ontwikkelt ruimtelijke installaties waarin ze het spanningsveld tussen het natuurlijke en het kunstmatige onderzoekt. Zowel alledaagse materialen als ambachtelijke technieken spelen hierin een belangrijke rol. Haar werk was te zien in tentoonstellingen in binnen- en buitenland, waaronder het HEM, museum Boijmans van Beuningen, TextielMuseum, museum Vizcaya in Miami en MAD NY. Ze nam verschillende keren deel aan residency programma’s op het gebied van keramiek, in China, Zuid-korea en in het EKWC in Oisterwijk. Daarnaast werkt Smeets aan opdrachten in de publieke ruimte en aan permanente installaties, onder andere in het Centraal Museum in Utrecht en het Radboud UMC in Nijmegen. Als docent Textile Design geeft zij les aan de KABK in Den Haag. 

Tom van Veen

Tom van Veen is beeldend kunstenaar, docent, schrijver, podcastmaker en curator/organisator, woonachtig in Amsterdam. Van Veen gelooft sterk in de kracht van interdisciplinaire samenwerkingen en het bevorderen van kunst in de openbare ruimte, waaronder street art. ‘Ik wil graag bijdragen aan projecten en initiatieven die kunstenaars uitdagen om buiten de gebaande paden te treden en de maatschappelijke impact van kunst te vergroten.’

Ton Kruse

Ton Kruse, groeide op in de Stellinwerven in Friesland en is werkzaam als hedendaags kunstenaar, kunsttheoreticus en criticus. Ton studeerde in Enschede, Utrecht en Hengelo en is tegenwoordig leider van Room for the Study of Loneliness en decaan van The Faculty of In-humanities. Zijn werk – waarin hij kunst als praktijk ziet en niet als product – wordt geëxposeerd in binnen- en buitenland. Daarnaast publiceerde hij stukken in onder andere JCLA (IN), Brill, Metropolis M en Mister Motley.

Toos Arends

Toos Arends (Groningen) is zelfstandig kunsthistorica en adviseur. Ze is bestuurslid van museum Belvedere in Heerenveen. Ze maakte 20 jaar tentoonstellingen met (inter)nationale kunstenaars als conservator moderne en hedendaagse kunst. Van 1994 tot 2012 werkte zij in het Fries Museum in Leeuwarden, waar ze naast eigen producties onder andere werk uit de Sammlung Goetz presenteerde. Daarnaast was ze projectleider van Buro Leeuwarden. In 2011 vertrok ze naar Assen waar ze directeur van CBK Drenthe werd. Tot 2020 was ze conservator moderne kunst in het Drents Museum in Assen en voorzitter van kunstinitiatief VhdG in Leeuwarden. Ze gaf workshops, lezingen, maakte boeken en was jurylid en adviseur bij onder meer de Raad voor Cultuur, Amsterdams Fonds voor de Kunsten en andere fondsen.

Tsjalling Venema

Tsjalling Venema is sinds 2010 eigenaar en galeriehouder van galerie with tsjalling: in Groningen. Naast tentoonstellingen en beurzen zet hij zich met de galerie in voor het kunstklimaat in Groningen door de organisatie van kunstroute Expoost en de galeriekaart voor Groningen. Eerder publiceerde hij regelmatig over kunst, strips en literatuur, en was hij werkzaam als redacteur/projectlieder non-fictieboeken. Hij studeerde Kunst, Cultuur en Media in Groningen. 

Urok Shirhan

Urok Shirhan is een Iraaks-geboren Nederlandse kunstenaar en onderzoeker. Ze werkt op het snijvlak van performance, beeldende kunst en kritische theorie. Haar praktijk onderzoekt de politiek en poëtica van geluid, beeld en spraak in relatie tot macht en affect, waarbij kwesties rond identiteit en ontheemding van bijzonder belang zijn. Urok’s meest recente onderzoek richt zich op de rol van de stem in verhouding tot vormen van collectiviteit en toebehoren. Urok is onderzoeksfellow geweest bij BAK, basis voor hedendaagse kunst, de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW), de Jan van Eyck Academie en Ashkal Alwan in Beiroet, Libanon. Urok woont en werkt in Athene en Utrecht.

Vesuhely Americaan

Vesuhely Americaan is een beeldend kunstenaar en creatief schrijver van Curaçao. Ze is ook medeoprichter van Carrying Narratives, een collectief van jonge schrijvers. Creatief schrijven is een essentieel onderdeel in haar video’s, performance en installaties. Afkomstig uit een multicultureel eiland met een dominante katholieke invloed, wordt ze continu geconfronteerd met vragen over identiteit. In haar werk is er een constante zoektocht naar het begrijpen van identiteit, een behoefte om deze te herontdekken en een nieuwe identiteit te creëren. Ze is alumni en ex-staff member van Instituto Buena Bista (IBB), en nam deel aan verschillende IBB-projecten zoals All You Can Art bij Kunsthal Rotterdam. Ze nam deel aan Caribbean Linked VI en heeft groepstentoonstellingen gehad in Nederland, Curaçao en Aruba. 

Wafae Ahalouch el Keriasti

Wafae Ahalouch is beeldend kunstenaar in Amsterdam. Haar werk is geëngageerd en multidisciplinair. Ze volgde de docentenopleiding aan de HKU en vervolgde haar studie met diverse residenties waaronder De Ateliers, Rijksakademie en Künstlerhaus Bethanien. Naast het werk als adviseur is Ahalouch momenteel ook mentor bij het Mondriaan Fonds. Ahalouch is tevens adviseur bij CAWA Gemeente Amsterdam waarbij geadviseerd wordt in het toewijzen van ateliers en het broedplaatsenbeleid. De diversiteit die Ahalouch laat zien in haar werk en in haar adviserende rol als docent en adviseur maakt dat ze een brede kennis heeft opgebouwd van wat er speelt in de kunstwereld.

Wendeline Flores

Wendeline Flores woont in Amsterdam en is historica van opleiding. Ze werkt op het snijvlak van geschiedenis, kunst en cultuur, met een focus op kolonialisme en de doorwerking daarvan. Wendeline is werkzaam als conservator Caribische culturen en koloniale geschiedenis bij het Wereldmuseum en is ook bestuurslid van het Nationaal instituut Nederlands slavernijverleden en erfenis. 

Willemijn van Drunen

Willemijn van Drunen woont in Rotterdam, is afgestudeerd kunsthistorica en hoofd marketing en communicatie bij FENIX; het Migratiemuseum dat in 2025 opent in Rotterdam. Van 2011 tot 2022 werkte zij als zelfstandige in de culturele sector en droeg bij aan de promotie rondom heropeningen en rebrandings van diverse beeldende kunst- en wetenschapsmusea. Zij is eveneens actief als lid van de Beroepenveldcommissie van de opleiding Leisure en Event Management aan de Hogeschool Rotterdam.

Willum Geerts

Willum Geerts heeft een multidisciplinaire kunstpraktijk en zoekt binnen, maar vooral ook buiten de kunstcontext, zowel de samenwerking als confrontatie op met het publiek en de omgeving. Hij gebruikt de kracht van kunst om via humor, toeval, kritisch entertainment en onbevangen engagement de absurde menselijke conditie te bevragen en hiermee heersende opvattingen en structuren te doorbreken. Willum heeft brede ervaring in de beeldende kunst, muziek, theater, televisie en alternatieve organisatie en toont (inter)nationaal zijn werk. Daarnaast doceert hij momenteel op de HKU bij de studies fine art en theater, is betrokken bij verschillende broedplaatsen en adviseur voor kunstenaars en bedrijven. Willum woont en werkt in Amsterdam.