Marijn Bax

Marijn Bax, ENDS MEET 1.1.4, porcelain & polaroids, 2016. Marijn Bax, ENDS MEET 1.1.4, porcelain & polaroids, 2016.

Persoonlijke verhalen en bijzondere plekken met een persoonlijke geschiedenis spelen een belangrijke rol in het oeuvre van Marijn Bax. Zoals in het project ‘Sightline’ dat ze in 2014 in het Amsterdamse kunstencentrum Castrum Peregrini realiseerde, waarbij ze zich liet inspireren door het verhaal van Gisèle van Waterschoot van der Gracht en haar onderduikers in de Tweede Wereldoorlog.

In het voormalige 19e-eeuwse woonhuis van de kunstenaar/kopiist Arnold van de Laar in ‘s Hertogenbosch realiseerde Bax in 2015-2016 de multimedia installatie ‘Reflections’, waarin ze door middel van een audiowalk hedendaagse opvattingen over kopiëren en plagiaat spiegelde aan een historisch perspectief. In het verhaal verbond ze feiten uit het archief met fictieve interpretatie, waarbij ze in het midden liet wat feit en wat fictie is. Door de audiowalk kon de bezoeker zich op intieme wijze laten inwijden in de verhalen van het huis.

Een briefje uit het archief van Gisèle van Waterschoot van der Gracht waarin ze zichzelf de vraag stelt “Where is the frontier of LIKE and LOVE?” vormde in 2016 de inspiratie voor een vervolgproject, afsluitend met de tentoonstelling ‘Ends Meet’ in Castrum Peregrini. Met inzet van verschillende beeldende elementen en media zet Bax in dit project de grenzen tussen privé en publiek op scherp, waarbij ze er niet voor terugdeinst om de toeschouwer actief in het verhaal te betrekken.

Tijdens Prospects & Concepts worden verschillende werken uit ‘Reflections’ en ‘Ends Meet’ samengebracht in een speciale enscenering, die de toeschouwer opnieuw uitdaagt om na te denken over de vloeibare scheidslijnen tussen persoonlijke en universele menselijke ervaringen en zo zijn inlevingsvermogen op de proef stelt. (SH)

Marijn Bax (1981)
woont/werkt in Amsterdam
opleiding: AKV St Joost

marijnbax.com