Prospects

Hsiang-Yun Huang

Hsiang-Yun Huang. When the Party is About to End, (video still), 2022.

Click here for English

“Het maken van kunst is als een lichaam geven aan filosofie”, vertelt Hsiang-Yun Huang (1991). De videokunstenaar studeerde filosofie in Taiwan en volgde een master Art en Theory in Nederland alvorens zij/wij de overstap maakte(n) naar de beeldende kunst. Huang mist vooral in de westerse filosofie waardering voor het lichaam en het gevoel en hekelt daarom het strikte onderscheid tussen lichaam en geest. Huangs eigen werk gaat dan ook over de verbondenheid van álles: zowel menselijke als niet-menselijke entiteiten. Zo voegt Huang een visuele en lichamelijke dimensie toe aan filosofische concepten.  

Op Prospects toont Huang het werk The Circle of Mourning (2023). Dit bestaat uit drie fragmenten uit langere films die de kunstenaar eerder maakte. Deze films zijn allemaal gebaseerd op gedichten van Huang over rouw, de grenzen van het lichaam en onderlinge verbondenheid van lichamen. Huang: “Het script van mijn films is vaak gebaseerd op de gedichten die ik schrijf en vervolgens werk ik samen met choreograaf Shiou-Fen Li en performers om het gedicht te vertalen en te deconstrueren naar een video met dans.” De drie fragmenten tonen samen een intiem portret van rouw en hoe dit zich lichamelijk kan uiten. Neem de eerste scène van When the party is about to end (2022) dat is gebaseerd op Huangs gedicht over de begrafenis van een vriend die zelfmoord pleegde. In het fragment zien we performers bewegen door een filmtheater terwijl de vergankelijkheid door de kieren van de zaal naar binnen stroomt. Zo weet Huang rouw tastbaar te maken. 

Tekst: Milo Vermeire