Prospects

Milena Anna Bouma

Milena Anna Bouma. The Embodiment of Sunshine, 2024. Foto: Jonathan Aldenberg

Click here for English

Milena Anna Bouma (1994) is gefascineerd door de identiteit van objecten. In haar werk gebruikt ze vaak alledaagse, huishoudelijke dingen als wasrekjes en strijkplanken. Ze onderzoekt hoe die objecten in een andere context en bewerkt met onorthodoxe materialen nieuwe vormen en betekenissen kunnen aannemen. Daarbij is ze ook geïnteresseerd in de factor tijd. In de manier waarop de identiteit van objecten in de loop van de geschiedenis wordt doorgegeven of juist verandert. Dat zegt namelijk niet alleen iets over het object zelf maar juist ook iets over de manier waarop wij ermee omgaan. 

 Voor haar installatie The Embodiment of Sunshine (2024) concentreert Bouma zich op een archeologische vondst: een uit barnsteen gesneden beertje. Het beeldje van zo’n 10 cm breed en 3,5 cm hoog, dateert uit de periode tussen 9600 en 4100 v.Chr. en is waarschijnlijk ooit gemaakt als amulet voor een jager. Voor Bouma riep de amulet associaties op met de iconische ‘Haribo Goudbeer’ snoepjes. Ze maakte van de amulet 12 replica’s in groot formaat en in verschillende kleuren glas, naast een uitvergrote Haribozak. Daarmee laat ze heden en verleden versmelten in ‘archeologische snoepjes’ die onder meer vragen oproepen over hoe het heden zich tot de geschiedenis verhoudt. 

Tekst: Esther Darley