Prospects

Negiste Yesside Johnson

Negiste Yesside Johnson, Untitled: Working title “I pray daily the nothing never returns”, 2023

Click here for English

Pit ponies zijn paarden, pony’s of muilezels die vroeger in de mijnbouw werden gebruikt. De dieren werden in de buitenlucht geboren, maar zodra zij sterk genoeg waren verdwenen ze ondergronds om meestal het daglicht nooit meer te zien. Ze werden als onderdrukte arbeidskrachten gebruikt om de zware materialen en grondstoffen door de gangen te verplaatsen. “Nogal een brute situatie voor hen”, beschrijft kunstenaar Negiste Yesside Johnson (1988).  

Johnson is in Nigeria geboren maar heeft het grootste deel van haar leven ongedocumenteerd in Zuid-Afrika geleefd, iets dat onlosmakelijk is verbonden met haar praktijk. Op dit moment verkent ze de geschiedenis en het heden van Nigeria. Op Prospects toont Johnson twee werken op papier en twee sculpturen die onderdeel zijn van een doorlopend project waarin de pit ponies voorkomen. Voor deze werken verving ze de paarden die op het Nigeriaanse wapenschild staan door de lastdieren. Zo verbindt de kunstenaar op symbolische wijze de Europese mijnbouw en industrialisatie met de Nigeriaanse geschiedenis. Een manier van de kunstenaar om bestaande machtsstructuren tussen landen en gemeenschappen te ondermijnen, maar ook om posttraumatische ervaringen van benadeelden van industrialisatie en imperialisme een plek te geven.  

Wie goed kijkt, ziet in het werk van Johnson ook een zeker magisch realistisch element: een leegte dreigt als een donkere wolk. “Alles gaat terug naar dit niets”, legt Johnson uit. Een ‘niets’ dat net als het leed van de pit ponies visueel verwijst naar de mentale implicaties van posttraumatische klachten. 

Tekst: Milo Vermeire