Prospects

Walter Costa

Walter Costa. Romeinse buste geroofd in Libië en te koop gezet op Facebook, 3D-geprinte recontructie uit de serie ‘Provisional Originals’, 2022.

Jaar van toekenning: 2022 Website: www.waltercosta.site Onderdeel van Prospects

Click here for English

Vanwege zijn liefde voor fotoboeken en visual story telling begon Walter Costa (1987) de masteropleiding Photography & Society aan de KABK in Den Haag. Costa is geïnteresseerd in de redenen voor het maken en verspreiden van foto’s in een niet artistieke context. In plaats van nieuwe beelden te maken, gebruikt en analyseert hij bestaande foto’s waarmee hij een verhaal vertelt dat verborgen feiten aan het licht brengt.  

In het project Autolykos Collection (2019-2023) onderzoekt hij de rol die fotografie speelt bij het plunderen en online verhandelen van archeologische voorwerpen uit het Midden-Oosten en Noord-Afrika. Doordat de objecten gretig door westerse verzamelaars worden aangeschaft waardoor lokaal cultureel erfgoed ongestraft naar het Westen verdwijnt, spreekt Costa van digitaal kolonialisme. Met behulp van een Syrische archeoloog verzamelde hij beelden van objecten die in besloten Facebook-groepen worden aangeboden en pagina’s waarop archeologische vindplaatsen worden gedeeld als aansporing voor illegale opgravingen. Met 3D-reconstructies stelde hij bovendien een beeld samen van de geroofde voorwerpen die hoogstwaarschijnlijk voorgoed uit het zicht zijn verdwenen. Ook ging hij met een verborgen camera op zoek naar malafide handelaren en deed zich voor als koper.  

De foto’s waarop handen centraal staan, leggen de kern van de handel in deze gestolen objecten bloot. Ze symboliseren de hebzucht van de westerlingen die verlangen naar een letterlijk tastbare relatie met het verleden. Zo stelt Costa met Autolykos Collection (genoemd naar de mythologische figuur die uitblonk in diefstal) vragen bij deze illegale praktijken die door sociale media worden getolereerd. 

Tekst: Esther Darley