Click here for English
De sculptuur De deur (2025) is een exacte kopie van de voordeur van de kunstenaar, maar dan van glas. Fenna Koot (1996) lichtte haar houten deur met glazen vensters uit z’n scharnieren en maakte er een mal van. Deze vulde ze met glas, dat ze in de oven liet smelten. In de glazen sculptuur die ze op deze manier maakte zie je niet alleen alle details van het origineel terug, maar ook het leven van de voordeur: van de klopper en het kijkgaatje, tot de verfstreken en gebruikssporen.
Koot is geïnteresseerd in de relatie tussen mensen en hun gebouwde omgeving. Hoe beweeg je je door een ruimte? Hoe stuurt architectuur die bewegingen? En wat zeggen architectonische structuren over de sociale structuren van de samenleving die deze bouwt? Koot produceert alledaagse elementen uit de architectuur, zoals muren, hoeken en deuren opnieuw, en geeft er een eigen draai aan. Zo moedigt ze de kijker uit om stil te staan bij de constructies en structuren die ons in het alledaagse leven omringen.
Deuren weerspiegelen historisch gezien vaak sociale status en hiërarchie; hoe groter de deur, hoe belangrijker de bewoner. De voordeur fascineert Koot bovendien omdat deze de grens markeert tussen de privéruimte binnen en de publieke ruimte buiten. Het is zowel een blokkade als een doorgang, die meestal wordt beheerd door wie er achter woont. In dit geval is zij zelf de beheerder. Het exemplaar in de installatie van Koot kan niet open, wel kun je er dwars doorheen kijken.
Tekst: Sarah van Binsbergen