Click here for English
Toen Linhuei Chen (1981) naar Nederland verhuisde, raakte ze gefascineerd door de zandduinen. Enerzijds deden ze haar denken aan de bergen in haar thuisland Taiwan, anderzijds zijn ze totaal anders. In die zin raken ze aan een van de kernthema’s uit Chens werk, namelijk hoe migranten in een nieuwe omgeving herkenbare elementen zoeken. En hoe ze daarbij zowel geborgenheid, als vervreemding kunnen ervaren.
Voor het multimedia-project A Sci-Fi Story About Migration (2024-doorlopend) ontwikkelde Chen een bijzondere werkwijze. De schilderijen, assemblages en sculpturen die ze voor dit project maakt, komen vaak tot stand op basis van workshops waarbij deelnemers door Chen ontworpen spellen spelen. Die spellen gaan over samenleven met verschillende culturen, nu, en vooral in de toekomst. Om het gesprek over deze toekomstscenario’s zo inclusief mogelijk te maken, betrekt ze bewust mensen uit verschillende migrantengroepen bij haar workshops.
Het drieluik, Bureau of Dunes Landscape Planning (2025), dat Chen op Prospects laat zien lijkt op een sciencefictionverhaal. We zien figuren met verschillende culturele achtergronden, die toekomstscenario’s en plannen bespreken die te maken hebben met klimaatverandering. Hoe ziet de toekomst van het duinlandschap eruit? Hoe bescherm je het landschap? En wat als het niet meer te redden is?
Chen schildert met olieverf op doek. Hoewel haar stijl en techniek sterk zijn beïnvloed door de westerse schilderkunst, verwerkt ze in haar recente doeken ook steeds meer elementen uit de Japanse en Chinese schilderkunst. Zo reflecteert ze al schilderend op haar eigen culturele identiteit en op de mogelijkheden van culturele uitwisseling en hybriditeit.
Tekst: Sarah van Binsbergen