Prospects

Maria José Crespo

Maria José Crespo, Vehicles of states, 2022. Foto: Beth Devillier

Jaar van toekenning: 2023 Website: mariajosecrespo.com Onderdeel van Prospects

Click here for English

María José Crespo (1991) groeide op in Tijuana, op de grens tussen Mexico en de Verenigde Staten. Al op jonge leeftijd ervaarde ze hoe territoriale grenzen het alledaagse leven reguleren, terwijl dat leven ook altijd over deze grenzen heen gaat. Mensen, goederen, informatie, wetten en verhalen steken voortdurend de grens over. Als kunstenaar doet Crespo onderzoek naar ‘tussengebieden’ zoals grensstreken en havens. Ze kijkt daarbij naar hoe zulke territoria in archieven worden weergegeven en welke verhalen en documenten er over hun geschiedenis bestaan. Crespo vertaalt dit onderzoek naar ruimtelijke installaties waar verschillende technieken en media samen komen, zoals fotocollages, geluid, sculptuur en video. 

De installatie die ze bij Prospects laat zien, draait om het verhaal van avisadoras, vrouwelijke boodschappers die ten tijde van de Mexicaanse Revolutie (1910-1917) met een zaklamp en een kaptafelspiegel berichten over de grens tussen Mexico en de VS stuurden. De meeste avisos (berichten) waren waarschuwingen, bijvoorbeeld om ontvangers op de hoogte te stellen van naderende grenspatrouilles. 

Hoewel avisadores meestal mannen waren, stuitte Crespo tijdens haar onderzoek op een bron die specifiek naar vrouwelijke avisadoras verwijst. Over hen is echter heel weinig informatie bekend. In haar installatie speculeert Crespo daarom over hun identiteit en activiteiten. Ze creëert daarvoor een fictieve ruimte waarin de avisadoras andere, verwante historische figuren ontmoeten, zoals vrouwen die in de Mexicaanse revolutie vochten, migranten, en telegrafisten die boodschappen over landsgrenzen stuurden met behulp van een optische telegraaf. Zo’n optische telegraaf stond ook model voor de sculptuur die Crespo bij Prospects toont. 

Tekst: Sarah van Binsbergen