Prospects

Tian Teng

Tian Teng, 1017 BB, 2023. Foto: Thomas Jonker

Jaar van toekenning: 2023 Website: instagram.com/tianteng531/ Onderdeel van Prospects

Click here for English

De uit Shanghai afkomstige Tian Teng (1996) richt zich in haar schilderijen op dat wat zich afspeelt achter de ramen en etalages in het Nederlandse straatbeeld – taferelen die voor de meesten zo vanzelfsprekend zijn dat ze niet meer worden opgemerkt. Teng: “De manier waarop Nederlanders hun vensterbanken inrichten fascineert me omdat het gemaakt lijkt voor de mensen op straat, met zelfs een speciaal plekje voor de kat.” Vanuit haar positie als buitenstaander laat ze zien hoe opvallend deze gewoonte eigenlijk is. In Shanghai zijn ramen doorgaans gebarricadeerd met tralies tegen inbraak. Wat drijft de Nederlander om zich zo open en bloot te etaleren? 

Met haar telefoon maakt Teng snelle snapshots. Daarbij kijkt ze met een schildersoog; met aandacht voor kleur en vorm. Hoewel haar stijl figuratief is, maakt ze geen een-op-een kopieën van de foto’s. De kunstenaar verandert kleuren, abstraheert en laat storende details weg voor een optimale compositie. Haar schilderijen zijn dus weliswaar herkenbaar, maar niet zozeer waarheidsgetrouw. 

In de nieuwste werken, waarvan er twee te zien zijn op Prospects, richt ze zich specifiek op de Aziatische gemeenschap in Nederland: een groep die volgens haar vaak over het hoofd wordt gezien en zelf ook niet graag de spotlight opzoekt. Ook achter deze ramen valt van alles te ontdekken, zoals in het schilderij 3011 PA (2024) van een ramenrestaurant. Of in 1017 BB (2023), waar de reflectie versmelt met het interieur. Net zoals Teng sociaal commentaar versmelt culturele verschillen. Waar we deze alledaagse wonderen in het echt kunnen zien? De postcodes doen dienst als titels. 

Tekst: Esmee Postma